sobota 6. mája 2017

13 reasons why - Kniha / Seriál

Názov: Mŕtve dievča neklame
Autor: Jay Asher
Vydavateľstvo : slovart
Rok vydania: 2017
Počet strán: 240






Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa. (ZDROJ)









Zdravím Vás, čitatelia moji! Po dlhšej dobe sa opäť hlásim. Viem, že som spomínala, že budem články vydávať častejšie a aj som sa pekne rozčítala v týchto posledných 2 mesiacoch , akurát, že som ani pri jednej knihe nemala taký pocit, že by som sa s vami chcela podeliť o svoju reakciu. Až doteraz.
Na začiatku spomeniem, že som začala najprv pozerať seriál a až potom som sa vďaka jednej osôbke dostala aj ku knihe, preto by som vám rada priniesla porovnanie oboch formátov.

Obálka : milujem modrú a tento jej mix so zelenou je skvelý, takže tu naozaj nie je o čom debatiť ;)

Autorov štýl : veľmi jednoduchý, svieži, realistický a špecifický. Mieša pásmo jednej postavy, ktorá sa k hlavnému hrdinovi prihovára cez nahrávku s myšlienkami samotného hrdinu. Vedľajšie postavy tu dostanú veľmi malý priestor, všetko sa točí najmä okolo 2 postáv. Takmer žiaden opis či dialóg dávajú priestor monológu, ktorý však vôbec nie je nudný. Téma je veľmi kontroverzná, no autor ju podal spôsobom, ktorý vám ukazuje jej reálnu stránku, ktorá, bohužiaľ, nie je veľmi prívetivá.

Môj názor? 
Už teraz vám poviem, že sa viac rozpíšem pri seriály, a teda, ak máte chuť sa dozvedieť bližšie info o knihe, určite si pozrite Veronikinu krásnu recenziu ;)

Pri takejto ťažkej téme som akosi očakávala, že nemôžem čakať žiaden humor, a preto som sa pripravila na poriadnu dávku sentimentality a nášho známeho " čistého prúdu myšlienok".

Veľmi sa mi páčilo, ako sa Clay popasoval s nahrávkami. Kebyže ja dostanem niečo podobné, tak si nie som istá, či by vo mne zvíťazila zvedavosť alebo strach, no on sa držal naozaj veľmi statočne. Jeho myšlienky boli trefné a vďaka nim som sa do príbehu naozaj ponorila. Toto beriem ako veľké plus knihy, pretože v seriály sme spočiatku jeho pocity čítali skôr z jeho mimiky.

Kniha sa čítala sama, jej štýl ma donútil obracať stránky a dozvedieť sa, čo ma čaká na ďalšej strane. Bola som v neustálom napätí, po každom ďalšom Hanninom zážitku som bola čoraz viac zhrozená a ako príbeh napredoval, všetko do seba začínalo pekne zapadať.

Príbeh tu bol pre mňa o dosť zrýchlený, keďže sme sa k vedľajším postavám naozaj veľmi nedostali, no myšlienka knihy tu zostala, a vtisla sa mi hlboko do srdca. Aj preto hodnotím knihu veľmi kladne. Svojím príbehom, témou, jednoduchým no vierohodným štýlom, v ktorom som sa fakt našla ma naozaj zaujala, pretože je iná ako knihy, ktoré dnes vychádzajú v žánri young adult. Hovorí o párty a stredoškolskom živote, no spôsobom, ktorý vynecháva zvyčajné romantické predstavy a zábavky. Nie je to ďalšia kniha o chlapcoch či babách v podpätkoch, je to príbeh dievčaťa, čo na sebe okúsilo aj tú tvrdú realitu stredoškolského života. 


Seriál 

Nepamätám si už presne, ako som sa k nemu dostala, viem len, že jeden môj obľúbený britský youtuber ho pár krát spomínal vo svojich vlogoch. Myslím však, že som naň sprvu klikla len tak, po pozretí traileru , ktorý ma celkom zaujal. 
Téma je veľmi ťažká , to si je potrebné uvedomiť hneď na začiatku. Samovražda stredoškoláčky, ktorá nahraje 13 videopások , kde rozpovie svoje dôvody pre tento zúfalý čin? Zdá sa, že nemôžeme čakať žiaden happy ending. 

Ako listujem vo svojich spomienkach na začiatok prvej časti, tak vec, ktorá ma zaujala hneď na začiatku bude určite Hannin hlas. Jej hlas znel tak akoby bola rovno pri vašom uchu a rozhodla sa vám veľmi reálnym a svojským spôsobom predstaviť svoj príbeh. Akosi som vedela, že sa mi bude páčiť, pretože milujem ľudí, ktorí sa neboja byť sami sebou, ktorí sú úprimní a opisujú to, čo naozaj cítia. Hannah bola presne tento typ osoby, všetko, čo si my len myslíme a prežívame vnútorne, ona hovorila nahlas. Bolo to šokujúce, no v tom dobrom zmysle.

Oproti knihe je tu dosť rozdielov. Hlavný bude asi spočívať v tom, že si Clay nevypočuje všetky nahrávky naraz ale trvá mu to viac ako pár dni.
Oproti seriálu je tu oveľa ale naozaj oveľa viac deja vrámci vedľajších postáv, čo beriem ako nesmierne plus! V knihe sú situácie odohrávajúce sa v škole po Hanninej samovražde skoro mizivé, kdežto seriál je konštruovaný tak, aby poukázal nielen na príbeh, ktorý k tejto prítomnosti viedol ale zameral sa aj na dôsledky Hanninho činu. A čo je asi najdôležitejšie, aby poukázal na to, aké by malo byť ponaučenie. 

Postavy boli vykreslené naozaj veľmi dobre. Každá z nich podľa mňa dostala dostatočný priestor na to, aby sa prejavila a aby som si z nej vedela utvoriť reálny objektívny obraz. Je pravda, že nie každá časť bola pre mňa rovnako zaujímavá, hlavne okolo tej 6. časti tam bolo pár miest, ktoré boli pre mňa menej "zaujímavé" ale na druhej strane, tie posledné mi to bohate vynahradili. 

Seriál mi v konečnom dôsledku prišiel viac autentický ako kniha, no je pravda, že ja som ho pozerala viac menej zarovno s tým, ako som čítala knihu, a myslím si, že toto spojenie DOKOPY prinieslo požadovaný zážitok. 

Určite sa pýtate aký. Viete, verím, že každý z nás si prešiel obdobím na strednej škole, kedy si z neho pár deciek uťahovalo a že to teda nie je niečo, čo sa odohrávala len v Amerike. Niektorí  riešia takéto poznámky rovnakými "sarkastickými" poznámkami, ignorujú ich alebo na nich vyletia. No, myslím, že je veľmi dôležité si uvedomiť, že každý jeden z nás je iný, a preto je samozrejme, že všetci reagujeme inak. A najdôležitejšia lekcia? Mali by sme si pamätať, že slová majú neskutočnú moc a vedia naozaj hlboko raniť. 
Úprimne, nikdy som si nemyslela, že sa budem vedieť stotožniť so samovrahom. Nechápala som, čo to je za voľbu takto ukončiť svoj život. Vďaka Hannah som si to vedela predstaviť spôsobom, ktorý mi vytváral zimomriavky. Jej myšlienky, jej reakcie boli také pochopiteľné ... 
Každá ďalšia rana, ktorú jej títo ľudia uštedrovali, bola opísaná tak, akoby sa stala vám a Hannah bola váš vnútorný hlas, opisovala vaše pocity, myšlienky, naozaj som nechápala ako neskutočne realistické to bolo.

Bolo tam veľmi dobre opísané aj to, ako si ľudia dnes vôbec nechcú priznať vinu a radšej sa tvária, že sa nič nestalo, že to nebola ich vina. No nie je to vlastne úplne inak? Ak niekto tvrdí, že sme mu ublížili a myslí to vážne, nie je na nás, aby sme to popierali, nedajbože vyhlasovali, že klame. Čo keby sme sa s ním pozhovárali a vysvetlili, čo konkrétne mu ublížilo? 


13 reasons why alebo Mŕtve dievča neklame je pre mňa neskutočne silný príbeh, ktorý ukazuje realitu obyčajného dievčaťa, ktoré nechcelo od života nič neobyčajné, no okúsilo na sebe tie najväčšie ľudské chyby v plnej kráse. Hannah môže byť každý z nás. Ak by som si ja prešla tým, čo ona, naozaj neviem, ako by som skončila.
Som naozaj nesmierne rada, že toto dielo tak veľmi rezonuje v ušiach mladých ľudí, pretože JE TO POTREBNÉ! Ak chceme dosiahnuť progres, musíme sa zamyslieť sami nad sebou a nerobiť zle iným ľuďom. Netýka sa to len strednej školy, občas sa mi totižto zdá, že to funguje vo všetkých vekových kategóriách.
Ak sa bojíte toho, že táto kniha je len ďalší marketingový ťah, podľa môjho názoru, nie je. Ak hľadáte niečo reálne a silné, tento príbeh vám odporúčam všetkými desiatimi, a to v seriálovej aj knižnej podobe!


Trailer









Zdroje obrázkov: http://i1.martinus.sk/tovar/_l/249/l249764.jpg
                              http://www.laughtard.com/wp-content/uploads/2017/04/8d1b16cc916a74611c98bca5e9bf761a.jpg
                             https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/de/b7/67/deb767f28d387124c8a55e413dfb0b51.jpg
                             https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/9c/b6/b19cb6973aff011c41ec6f0f708ef9bb.jpg
                             https://68.media.tumblr.com/2eccda0958efc420bc2d63aa27d326f3/tumblr_oo8xvgj8RW1uev66go1_400.gif

6 komentárov:

  1. Som veľmi rada, že si nazad a práve s touto knihou :) Knihu som nečítala, seriál som ale videla, dá sa povedať, že som ho zhltla za jeden víkend. Mne ako dospelému človeku, ktorý vychodil strednú za doby, kedy tam nebol internet a šikana bola exotické slovo, prišiel seriál veĺmi dramatický a rozhodne to z určitého pohľadu dnešným študentom nezávidím. Nad čím som ale celý čas pozerania seriálu dumala bolo, aký odkaz si z toho vezmú mladí ľudia. Vidím, že drvivá väčšina ide po tej linke - šikanované mladé dievča, slová môžu ublížiť a podobne. Je to zaujímavé, pretože ja som tam vnímala niečo úplne iné - videla som dievča, ktoré sa pomaly uzatvára do seba, izoluje sa od sveta a myslí si, že čím viac bude od seba ľudí odháňať, tým sa zvyšujú jej šance na to, že tí ľudia prejavia o ňu záujem. Také typicky teenagerovské (prosím, nebrať ako kritiku), práve preto sa mi seriál páčil, že podľa mňa tam ten teenager bol vykreslený fakt dobre. Všetko bolo také predramatizovaná, presne ako keď na svet hľadí mladý človek. Takže pre mňa odkaz seriálu bol - kaša sa neje taká horúca, aká sa navarí / riešme veci s chladnou hlavou / o problémoch je potreba hovoriť. Práve to vyvrcholenie - ten 13ty dôvod, to bola fakt pecka, to som pozerala bez dychu. SPOILER!!! Keď stála pred dverami kancelárie školského poradcu a čakala, či za ňou vyjde... uf, normálne zimomriavky po tele som mala. ALe chudáci rodičia, tí si toto naozaj nezaslúžili.
    Joj, som sa rozkecala :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jééj, vďaka , Peti, za taký super komentár. Som rada, že som sa dozvedela aj takýto pohľad na vec, a hovorím si, aké je to krásne, keď vidíme tie rozdielne názory.
      Takto som sa na to nepozerala, ale keď sa nad tým zamýšľam, niečo na tom bude. Áno, určite sa istým spôsobom izolovala, pretože tajne dúfala, že sa o ňu niekto bude zaujímať natoľko, aby sa s ňou naozaj spriatelil. Ale ako vravíš, takto sa na svet dívame my, cítime sa tu sami, opustení, že nám nikto nerozumie... a potom robíme naozaj rýchle rozhodnutia. Ale o tom asi je dospievanie ;) Mne sa taktiež páčila tá autentickosť, ktorú seriál priniesol. A možno to otvorí oči ľuďom, ktorí mladých nechápu, lebo to o nás veľa vypovedalo.
      Toto presne, ja tiež!!!! Tam sa nádherne dala vidieť tá dôvera, tá posledná kvapka, posledný útržok nádeje, ktorý mala ešte voči ostatným ... a keď si to potom ten dotyčný musel vypočuť, úprimne, nezávidím mu.
      Fakt veľká vďaka za názor, verím, že sa otvorí táto otázka medzi ľuďmi a rozprúdi sa debata, ktorá je naozaj potrebná ;))) ♥

      Odstrániť
  2. Klobúk dole za úžasnú recenziu, sama by som to lepšie nenapísala (aj napriek tomu, že tam moju recenziu spomínaš, za čo som ti naozaj nesmierne vďačná, ďakujem♥), myslím to naozaj úprimne vážne. To porovnanie seriálu a knihy je na mieste (viac už to snáď asi ani nejde), vypichla si presne všetky tie zásadné body, v ktorých sa tieto dve varianty líšia a predsa len tak úžasne dopĺňajú.:)
    Stotožňujem sa so všetkým vyššie spomenutým. Tiež sa mi totižto veľmi páčilo, že v seriály dostala určitý priestor každá jedna z postáv, nielen Hannah, čím sa výrazne rozšíril ‚obzor‘ diváka a to vlastne minimálne v mojom prípade – malo dopad aj na to, ako vnímal ich konanie, ako to chápal. Čo mi do oka padlo ako úplne prvé bola diverzita postáv, ktorá ma úprimne vyviedla z miery (myslím to v dobrom), keďže v knihe sa autor opisu postáv po fyzickej stránke nevenuje vôbec, bolo naozaj zaujímavé vidieť ich konečne v nejakej konkrétnej podobe, s ktorou som si ich mohla spojiť. Ani neviem, ktorá z nich ma prekvapila najviac, každopádne, Tony je zlatíčko!:D:)
    Ešte raz obrovská pochvala za perfektne napísanú recenziu.:) Skoro sme sa zhodli na rovnakom dni publikovania (btw, ja som sa divila prečo má moja recenzia toľko videní, teraz už viem, že je to vďaka Tebe! Ďakujem!♥)...žeby telepatia?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Veronika :) ♥ Veľmi som sa snažila vystihnúť rozdiely, no sústredila som sa najmä na seriál a keďže ty si sa tak krásne venovala recenzii na knihu, bolo úplne samozrejmé, že som ju vo svojom článku spomenula ;) :)
      Presne tak, úplne súhlasím! Tá vizualizácia bola skvelá, podľa mňa aj to samotné obsadenie hercov sa veľmi podarilo, nielen po fyzickej ale aj hereckej stránke mi veľmi sadli :) A Tonyyyyyy je mega zlatííííčko! ♥♥♥ :D
      Hehe, ja si myslím, že niečo na tej telepatii bude :D :D ;) A ešte raz veľká vďaka ♥♥♥ ( a neďakuj mi toľko :D ♥)

      Odstrániť
  3. Ó, to je super článok❤^.^❤ Naozaj skvelo napísaný a niektoré tvoje myšlienky ma úplne dostali...krásne si to napísala!!! Tak po Veronikinej recenzii som si hneď v ten deň zisťovala, z akého internetového kníhkupectva si túto knihu kúpim, ale zistila som, že musím čakať na dotlač! Však iba teraz nedávno vyšla! O.o I keď je pravda, že by som mohla pozrieť najprv seriál, ale skrátka, nedá mi aby som ako prvý pozrela seriál pred prečítaním knihy :D Ale moja sestra už seriál pozerá. Dohodli sme sa, že ona ho pozrie ako prvá a ja mám knihu a potom to porovnáme...a zatiaľ je ním posadnutá, včera dala tri časti naraz :D
    Takéto YA mám naozaj rada, pretože majú čo svetu povedať a aj keď táto téma je ťažká, no o to je dôležitejšia. Aj by som sa k tomu vyjadrila, no bojím sa, že napíšem bludy úplne mimo kontextu, takže si to nechám zatiaľ pre seba ;)
    Som skutočne na knihu aj seriál zvedavá...tebe aj Veronike ďakujem za vaše skvelé články a obe ste ma fakt nalákali :D Maj sa krásne :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Mony ♥♥♥
      Presne to som si aj ja všimla, že úplne neskutočne rýchlo sa predala , takže verím, že už je snáď teraz alebo v blízkej budúcnosti bude zase v predaji a pustíš sa do nej aj ty ( ak si tak už náhodou neurobila a ja nie som zase dosť pozadu ;/ :D )
      Super, verím, že sestra ostala posadnutá až dokonca a že si sa k nej pridala aj ty! :D Naozaj som zvedavá, čo na knihu i seriál povieš ty :)))
      Neďakuj, Mony, ja som rada, že som ju dostala do tvojho povedomia ;) Krásny deň aj tebe prajem! ♥♥♥

      Odstrániť