streda 21. septembra 2016

Listy do neba

Názov: Listy do neba

Autor: Ava Dellairová

Vydavateľstvo: iKAR ( Edícia: YOLi)

Rok vydania: 2016

Počet strán: 272






Začalo sa to úlohou na hodine angličtiny: Napíšte list niekomu, kto už nežije. Laurel si vybrala Kurta Cobaina, idol svojej sestry May. Zomrel mladý, rovnako ako ona. Laurel sa nápad zapáči a čoskoro má plný zápisník listov známym i menej známym osobnostiam, ako je Janis Joplin, Amy Winehouse, Jim Morrison a ďalší. Ani jeden z nich učiteľke neodovzdá. Spočiatku píše o bežných problémoch – nástupe na strednú školu, nových priateľstvách, prvej láske, o živote v rozpadnutej rodine. Napokon sa v nich zverí aj so svojím najväčším trápením, krutou skúsenosťou, ktorá ju poznačila na celý život. Stalo sa to v čase, keď na ňu mala May dozerať. Sestra bola pre Laurel stelesnením krásy a šarmu, no ak sa má zbaviť výčitiek a pochmúrnych myšlienok, musí si uvedomiť, že May mala aj svoje chyby. (ZDROJ)








Každý knihomoľ miluje knižné darčeky, opravte ma, ak sa nájde medzi vami výnimka. Ten pocit, keď mám v rukách novú knihu a viem, že patrí len a len mne je na nezaplatenie :) Môj milovaný priateľ si preto nikdy neodpustí možnosť kúpiť mi nejakú tú knihu zo svojich potuliek a presne takto som sa dostala k Listom do neba :)

Obálka: nádhera sama o sebe. Oblohu úplne zbožňujem, takže za mňa má obálka 100 bodov zo 100.

Autorkin štýl: veľmi rozťahaný a občas mätúci. Prvá polovica bola pre mňa malá výzva, pretože som čítala knihu, no akosi mi príbeh unikal pomedzi riadky bez viditeľného pochopenia. Nerozumela som zápletke, chýbalo mi tam akési spojivko. Po polovici to už bolo lepšie, aké - také vysvetlenie som dostala a dej už napredoval rýchlejšie plus sa netočil okolo toho istého. Postava, ktorej myšlienky sme mohli spoznať, tu bola len jedna a pred čitateľom skrývala podstatné detaily, takže aj preto som možno spočiatku tápala v tme. Myšlienka knihy však bola pekná a taktiež originálne spracovanie pomocou listov bolo len veľkým plusom.


Laurel zomrela staršia sestra. Od toho momentu už prešiel istý čas, no stále to ťažko znáša. Je september a má nastúpiť na novú strednú školu. Prvé dni sú chaotické, nevie, s kým sa má baviť, koho osloviť, aby ju nikto nezasiahol otázkami o jej sestre, May. Skamaráti sa s dvoma dievčatami, pomaličky pokukuje po chlapcovi menom Sky, no vo vnútri ju stále niečo máta. Svoje dni sa snaží opísať známym spevákom, spisovateľom či osobnostiam, ktorí už nie sú medzi nami. Je to jej úloha na angličtinu, no vďaka nej Laurel nájde svoj vlastný spôsob, ako sa vyrovnať so stratou sestry. Na striedačku býva raz u otca, raz u tety, pretože jej matka od nich odišla a komunikajú spolu výlučne prostredníctvom telefónu. Laurel to trápi, no nevie, ako to má zmeniť. Neustále myslí na May, skúša si jej veci, viní sa za jej smrť...

Postaví sa Laurel svojím démonom a nájde v sebe svoje skutočné ja?

Môj názor?
Od Listov do neba som nečakala v podstate nič, pretože som ich dostala ako darček , a hoci som už o knihe počula, nemala som ju vo svojom knižnom hľadáčiku. Anotácia ma však celkom zaujala, minimálne bola originálna, tak som si povedala, že to skúsim a uvidím, či ma písanie listov nechytí ;)

Spočiatku sa mi kniha čítala ako klasický dievčenský román. Laurel sa totižto objavila prvý krát v novej škole, hľadala si nových kamarátov, novú lásku... všetko bolo takéto až do momentov, v ktorých som jej viac-menej nerozumela. Boli to chvíle, v ktorých spomínala na svoju mŕtvu sestru, to však nebol problém. Nechápala som, čo sa jej stalo, ako zomrela...vždy nám ju Laurel predostrela len na chvíľku, vo svojich spomienkach, ako svoju staršiu sestru, s ktorou sa tak rady hrali na víly. Zbožňovala ju, vzhliadala k nej a teraz jej stratu niesla naozaj ťažko, aj keď sa to dalo vidieť skôr pri čítaní pomedzi riadky.

Jej nové kamarátky, ktorých mená som si nedokázala zapamätať a v podstate mi obe splývali jedna do druhej, som zo začiatku nemala veľmi v láske kvôli ich závislostiam, no neskôr som ich jedinečnosť asi pochopila. So Skyom to bolo také...rozpačité? Zo situácií, v ktorých sa objavil sa mi javil celkom fajn, no nikdy sme sa nedostali poriadne do jeho sveta a jeho myšlienok, čo ma trošičku mrzelo, predsa len, bol zaujímavou postavou, taký ten "pán tajomný". 

Do polovice knihy som naozaj bola v takej tej nálade, že toto asi nebude kniha pre mňa. Laurel nás držala v domnienkach. Stále nám po kúskoch odkrývala svoju minulosť, no aj tak to bolo pre mňa pomalé tempo. Až keď sa dostala hlbšie do svojich spomienok, konkrétne do obdobia, v ktorom sa jej stala naozaj závažná vec, začala som ju chápať. Začala som rozumieť jej konaniu, osamelosti, ostražitosti a tajnostkárstvu.

Všetko sa to už začalo komplikovať asi aj viac ako malo a ako príbeh napredoval, už som sa doň ponorila dlhšie. Objavili sa tu pekné filozofické myšlienky a to aj od známych osobností, ktoré ma potešili. Celá Laurelina partia mala svoju vlastnú osobnosť, ktorá sa pekne a zaujímavo vyvíjala, aj keď nie práve pozitívnym smerom, no práve vďaka tomu priestoru, ktoré dostali neskôr viaceré postavy, som získala komplexnejší obraz o príbehu, za čo som autorke naozaj vďačná, pretože inak by bola kniha pre mňa menej zaujímavá.

S koncom som bola ako-tak spokojná, potešila som sa, akou premenou Laurel prešla. Bolo to dieťa, čo si prežilo svoje. Rodičia sa jej rozišli, matka odišla po smrti svojej dcéry preč od rodiny, otec , ktorý sa so stratou svojej dcéry vyrovnáva skôr tichom  a bez kamarátov to Laurel znášala naozaj veľmi ťažko, no písaním listov nielenže rozvíjala svoje spisovateľské schopnosti, ale bol to zároveň spôsob, ako hľadala samu seba. 

Nemôžem knihe dať plný počet bodov za tú prvú polovicu, no ak ste trpezlivejší čitatelia a dokážete sa prekusnúť spleťou tajomstiev, aby ste si počkali na vysvetlenia, Listy do neba nie sú zlou voľbou. Dozviete sa čo to zo života takého Kurta Cobaina či Jima Morrisona, prenesiete sa do mysle dievčaťa, ktoré stratilo svoju jedinú , dokonalú a zbožňovanú sestru, a do jej vnútra , ktoré sa musí s touto stratou nejako vyrovnať. Je to príbeh, ktorý v sebe nesie pekné posolstvo a taktiež je tu nádherná premena z dievčaťa, ktoré vnútorne veľmi trpí, na mladú ženu, ktorá dokáže ukazovať nie tieň svojej sestry ale vlastné ja. 




" Tristan sa na mňa zadíval a jeho slová sa mi vryli do pamäte: - Niečo ti poviem, Holubička,- začal. - Na svete sú dve najdôležitejšie veci - nebezpečenstvo a záchrana.-
 Napadla mi May. Uvažovala som: - Myslíš, že sa úmyselne vystavujeme nebezpečenstvu, aby sme mohli byť zachránení?-
-Áno, niekedy. Ale niekedy vlk zíde z hôr, hoci si to nečakala a chcela si si iba zdriemnuť na úpätí.-
Potom som vyzvedala ďalej : - Ale ak sú toto dve najdôležitejšie veci, kde je potom zamilovanosť?-
-Čo myslíš, prečo je zamilovanosť taká intenzívna? Lebo je to oboje naraz. Keď sme zamilovaní, sme v nebezpečenstve, no zároveň zachránení.-" (str. 124)



"- Pravda je krásna bez ohľadu na to, aká je. Dokonca aj keď je desivá alebo zlá. Je krásna jednoducho preto, lebo je to pravda. Pravda je oslnivá. Vďaka pravde je človek väčšmi sám sebou. Chcem byť sama sebou.-" (str. 138)






Zdroje obrázkov: http://data.bux.sk/book/020/247/0202474/large-listy_do_neba.jpg
                             http://67.media.tumblr.com/22d745bcda0d095760c68e2506dee5de/tumblr_nf1m6aX8qI1tmoz5bo1_500.jpg
                             https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/29/df/28/29df28282a6f930e083381282ed2dbce.jpg
                             https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/41/a0/74/41a074320b38f922ab426e7eafa74d80.jpg

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára