nedeľa 14. augusta 2016

Ceny

Názov: Ceny
Autor: Erich Segal
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Rok vydania: 1995
Počet strán: 392




Příběh lásky i zrady, úspěchů a proher, života i smrti nás zavádí do elitního prostředí špičkových lékařů a vědců. Přibližuje nám osudy tří protagonistů, ve svém oboru ojedinělých osobností, jejichž životní peripetie se navzájem prolínají. Adam Coopersmith, vynikající gynekolog, který se proslaví objevem v léčbě neplodnosti, se po citově nenaplněném manželství s ambiciózní právničkou vášnivě zamiluje do své pacientky. Konečně nachází smysl života, ale jeho štěstí netrvá dlouho. Zcela nečekaně se ocitá tváří v tvář nevyléčitelné chorobě… Sandy Raven, geniální badatel v oblasti genetického inženýrství, stane na prahu fantastického objevu, ale vzápětí prožije krutou zradu, jež poznamená i jeho rodinný život. Zvolí lež a přetvářku, nebo vymění vysněný ráj za jiné, reálnější hodnoty? A Isabela da Costaová, všemi považovaná za „zázračné dítě“, získá už na prahu dospělosti věhlas světově známé fyzičky, pro niž není problém vyvrátit dosud všeobecně platné přírodní zákony. soukromí se ale musí rozhodnout mezi otcem, který jí razil cestu k vrcholu, a mladým mužem, jenž drží klíč k jejímu štěstí. Šokující poznání doslova rozmetá Isabelin vnitřní svět a ohrozí její zdraví… Všichni tři na své výpravě za tajemstvím přírody a vesmíru neochvějně směřují k získání mety nejvyšší - Nobelově ceně. Ne všichni se jí však dočkají. (ZDROJ)




Asi som blázon, ale po úspešnej šnúre Segalových románov, som sa rozhodla, že sa jej ešte chvíľku budem držať, keďže doteraz som sa ani raz výrazne nesklamala. Z tohto dôvodu som sa opäť vrhla na jeho slávny román z lekárskeho prostredia, od ktorého som mala nemalé očakávania.

Autorov štýl: už sa budem asi opakovať, ale kedže ste si už mohli na Segala odo mňa vypočuť mnoho slov chvály, asi to len stručne zhrniem. Segal píše krásne, vie veľmi pekne poskladať vety tak, aby ste si čítanie užili a zabudli na realitu. Nevyužíva žiadne priveľké opisy, sústreďuje sa najmä na dialógy, v ktorých zdôrazňuje dynamiku postáv a v monológoch zase ich vnútorný svet. V prípade tejto knihy sme mohli sledovať príbehy 3 rôznych ľudí, ktoré prebiehali nezávisle. Trošičku mi chýbalo to spojivko, ktoré by ich nejako spájalo, ak teda neberiem do úvahy fakt, že všetci boli významní vedci alebo lekári. Príbehy sa však nakoniec v jednom okamihu skrížia.

Ceny sú trojitým príbehom. Odohráva sa v nich totižto väčší počet príbehov ako len jeden. Máme tu tri rôzne životy, ktoré spočiatku nespája nič okrem lásky k vede.
V prvom príbehu vystupuje Adam Coopersmith, mladý lekár, ktorý začína svoju púť spočiatku len ako pozorovateľ svojho veľkého učiteľa, uznávaného lekára Maxa Rudolpha. Z Bieleho domu dostávajú veľkú úlohu: majú všetkými možnými prostriedkami vyliečiť zo smrteľnej choroby vysoko postavenú osobu. Problém však je, že výskum, na ktorom obaja lekári pracujú, ešte nie je právne ošetrený, a teda nemajú právo vyskúšať ho na ľuďoch, keď sa však do tejto byrokracie pustí Biely dom vždy sa nájde výnimka.
Druhý príbeh je opisom života Isabel da Costa. Isabel je mladé dievčatko, ktoré sa narodilo veľmi ctižiadostivému otcovi. Celý svoj život túžil po synovi, ktorého by zasvätil do tajov fyziky a splnil si na ňom svoju túžbu, no pochopil, že Peter, jeho prvorodený syn, nemá dostatočné schopnosti. Keď sa však narodila Isabel a on u nej už v malom veku spozoroval vysokú inteligenciu, podriadil celý svoj a aj jej život tomu, aby sa z nej stal druhý Einstein.
No a tretí príbeh nám rozpráva o Sandym. Je to uzavretý mladík, ktorý túži po mladej krásnej slečne, ona má však iné ciele a záujmy. Vo svojom osobnom živote sa preto Sandy zmení na puritána a zameriava sa na výskum, pri ktorom žne jeden úspech za druhým. Vo svojom srdci však stále natrafí na svoju vášeň ku Kim, ktorá ho neustále prenasleduje a on sa lásky k nej nevie zbaviť.
Všetky osudy spája veda a istá túžba po Nobelovej cene.


Môj názor?
Hneď na začiatku vám môžem sľúbiť, že toto je v najbližšej dobe posledná recenzia na Segalovu knihu. Usúdila som, že som sa v jeho spisovateľskom zozname akosi rozbehla a v tomto prípade to už nebol dobrý krok, takže si dávam pauzu a Segalovi nechávam na chvíľku čitateľskú prestávku.

Na obálke poslednej knihy, ktorú som do neho čítala sa objavila zmienka o tejto jeho úspešnej knihe, preto som sa na ňu aj veľmi tešila. Nečakala som však, že budem musieť čítať tri samostatné príbehy, ktoré okrem vedy spočiatku nič nespájalo. Až neskôr som pochopila, že ich predsa len spája aj niečo iné: každý z nich vo svojom živote priniesol svetu veľké dielo, inteligenciu, ktorá pomáhala liečiť iných. K naozajstnému spojeniu však prišlo až na úplnom konci, čo ma zamrzelo, pretože si myslím, že by to mohlo byť zaujímavejšie, keby sa ich osudy spojili už skôr.

Adamov príbeh sa mi čítal zaujímavo, no nie je môj najobľúbenejší. V rebríčku by dosiahol druhú pozíciu. Páčila sa mi jeho lojálnosť. Po Maxovej smrti pokračoval v jeho výskume a celý svoj život zasvätil tejto práci. Čo sa týka jeho osobného života nemal v láske priveľké šťastie a v jednej chvíli som ho naozaj neznášala, pretože, ak niekto uprednostní svoje blaho na úkor šťastia svojich detí, tak tým si to u mňa dosť pohnojí. Nakoniec som sa však upokojila a aj jeho ďalší vývoj som so záujmom, aj keď už menším, sledovala.

Sandy patrí na posledné miesto, aj keď je to asi prekvapivé, pretože nemôžem povedať, že by sa mi jeho príbeh nepáčil, akurát, že bol spočiatku taký nemastná-neslaný. Tá jeho posadnutosť Kim mi prišla hlúpa a detinská, na druhej strane jeho vzťah s otcom bol super a páčili sa mi scény, ktoré sa odohrávali na mieste, kde vznikali veľké filmy. ( keďže Sandyho otec bol producentom ;) ). Neskôr, keď konečne vyrástol a usadil sa, už sa mi jeho príbehom predieralo ľahšie a úprimne som mu fandila, či už v osobnom alebo v profesijnom živote.

A moja najobľúbenejšia hrdinka bola, ako už iste všetci viete, Isabel. Isabel bola priveľmi inteligentný anjel. Spočiatku som ju ľutovala. Od malička mala za zadkom svojho otca, ktorý ju učil nespočetne veľa poznatkov, aby sa z nej stala úspešná vedkyňa. Častokrát však zabúdal na jej spoločenský život a pripravil ju o voľnosť, ktorú jej aspoň čiastočne dovoľovala nájsť jej matka. Najväčším problémom sa mi však zdala Isabelina nevedomosť. Ona brala učenie ako možnosť byť so svojím ockom , nie ako trest a išlo jej to veľmi ľahko, preto sa rýchlo dostala na prestížne univerzity a to aj vo veľmi mladom veku. Pritiahla tak na seba pozornosť novinárov z celého sveta, keďže už ako teenagerka bola schopná svojimi vedomosťami konkurovať svetaskúseným vedcom. Keď stretla mladého chalana, Jerryho, veeeľmi som sa potešila, pretože to bola konečne postava, ktorá ju prinútila užívať si a aj keď to nebolo ľahké, nakoniec sa mu to podarilo!♥

Nemôžem povedať, že by som si čítanie tejto Segalovej knihy užila tak ako tie iné. Možno je to tým, že som musela prechádzať z príbehu do príbehu bez nejakej konkrétnej náväznosti, možno to je kvôli niečomu inému, viem však, že toto bola zatiaľ jediná kniha, z ktorej som nemala taký zážitok ako pri iných jeho dielach. Ak však máte radi príbehy z lekárskeho prostredia, s príbehom sa zaiste dokážete stotožniť viac ako ja.
Pozadie knihy ( celkový nábeh na získanie Nobelovej ceny) bolo zaujímavé, no skôr na konci. Vedecké poznatky, ktoré sa v knihe rozoberali neboli až tak náročné, no pre mňa, ktorej logika skoro nič nehovorí, to bolo miestami trošičku nudnejšie čítanie. Nemôžem však neoceniť autorovu snahu podeliť sa s čitateľom o vedecké poznatky takým štýlom, aby mu z väčšej časti porozumel.

Erich Segal je stále autorom , ktorý mi svojím štýlom učaroval, a hoci ma jeho Ceny nezasiahli tak ako ostatné jeho knihy, stále verím, že má čitateľom , čo ponúknuť. Nateraz si s ním však dám už naozaj pauzu a doprajem mu v mojej knižnici zaslúžený odpočinok ;) :D 


" Za každou Nobelovou cenou treba vidieť nielen laboratórny denník, ale celú ságu. Rozpráva nám o osobných obetiach, mukách, sklamaniach a zriedkavo - veľmi zriedkavo - aj o skutočnej radosti." (str. 373)




Zdroj obrázkov: https://obalky.kosmas.cz/ArticleCovers/183795_big.jpg
                      http://www.web2carz.com/images/articles/201210/doctor_love_1349901130_600x275.jpg
                      http://cdn.kevinmd.com/blog/wp-content/uploads/shutterstock_98641478.jpg
                      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/ec/4e/a3/ec4ea3803912a38e5d9d7b6ec1cd3532.jpg

2 komentáre:

  1. Veľmi pekná recenzia!:) Aj napriek tomu, že si pri zmienke mena Segal vždy vybavím toho obrovského zabijaka z filmových masakrov - u ktorého si teda písanie kníh predstaviť neviem - čo mi potom sťažuje brať veci vážne :D, kniha znie veľmi zaujímavo. Navyše, ja príbehy z lekárskeho prostredia milujem - niežeby som ich čítala na tony, ale vždy ma vedia inšpirovať a navnadiť k tomu, čo robím.:) Takže, asi si ju teda pripíšem do môjho, stále sa predĺžujúceho, zoznamu kníh, ktoré si želám.:D:) Prajem krásny zvyšok dňa.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :):)
      Tak dovtedy, dokým som nezačala čítať jeho knihy, ma meno Segal skôr odpudzovalo, lebo to bol pre mňa len veľký ujo, čo toho teda veľa nenahovoril ale vedel veľa ľudí zmlátiť :D ;)
      Tak, tak, hovorím, že to nebola zlá kniha, a práve tebe by sa mohla fakt páčiť, takže budem rada, ak si ju prečítaš a dáš vedieť svoj názor ;)
      Aj tebe pekný deň prajem :) :)

      Odstrániť