piatok 11. decembra 2015

Carrie

Názov: Carrie

Autor: Stephen King

Vydavateľstvo: Tatran

Rok vydania: 1993

Počet strán: 214


Sedemnásťročná Carrie je outsiderka v škole i v živote. Odmalička robí všetko pre to, aby sa vyrovnala ostatným, ale nedarí sa jej. Nepeknú, neobľúbenú, zakríknutú stredoškoláčku ešte aj doma priam terorizuje fanaticky nábožná matka. Carrie si však jedného dňa uvedomí svoje mimoriadne vrodené schopnosti, ktorých rozsah sama sotva tuší. Je telekinetička – silou vôle pohybuje predmetmi. A keď ju na školskom majálese opäť surovo ponížia, jej pomste nič nestojí v ceste. Autor do deja jedného zo svojich najznámejších trilerov vkladá spomienky či výstrižky z tlače a vytvára tak mozaikový obraz života aj vnútorného sveta nešťastnej Carrie. Podľa románu nakrútil režisér Brian De Palma roku 1976 rovnomenný film, ktorý dodnes mnohí pokladajú za najlepšiu kingovskú filmovú adaptáciu. V súčasnosti sa do kín dostáva nové moderné spracovanie tohto slávneho hororu s vynikajúcou americkou herečkou Julianne Moorovou v úlohe matky. (ZDROJ)


Celkové hodnotenie:
Prednedávnom som usúdila, že opäť prišiel čas na to siahnuť po nejakej tej Kingovke. Doposiaľ som čítala len jednu ( Tretie oko) a nemám sa teda s čím chváliť. Keď som teda zavítala do našej utešenej knižnice, rozhodla som sa vziať si Carrie, lebo ma lákal ten hororový podtón, ktorý kričal z jedného obrázku, ktorý som našla k filmu.

Obálka: ja som mala asi to najstaršie vydanie, preto sa k obálke veľmi vyjadriť nemôžem.

Autorov štýl: je význačný a ľahko rozoznateľný. Každý, kto sa už vo svojom doterajšom živote stretol s nejakou tou Kingovkou vie, že psychologický podtón a atmosféra, ktorá vám občas prinesie zimomriavky v jeho dielach nesmú chýbať. V tomto diele však týchto vlastností nebolo až tak veľa, resp. môžem povedať, že to na mňa nepôsobilo až tak strašidelne. Vyskytuje sa tu veľa detailov o telekinetických schopnostiach , množstvo záznamov ľudí, ktorí sa s týmito schopnosťami stretli , čo má príbehu dodať na vierohodnosti. Rozprávači sa striedajú, čo je pre takýto príbeh len dobre.

Carrie, nie je len také obyčajné 16- ročné dievča. Žije len so svojou mamou, ktorá je tak povediac náboženská fanatička: zakazuje Carrie všetky "normálne" aktivity , ktoré by ako teenagerka mala robiť, ako napríklad chodenie von s kamarátmi (žiadnych nemá). Carrie je preto izolovaná od vonkajšieho sveta. Čo je však najhoršie, často sa stáva terčom posmechov ostatných spolužiakov.
Ako napríklad , keď sa dievčatá po telesnej sprchujú a Carrie zrazu začne krvácať. Ostatné spolužiačky sa jej začnú hneď smiať a hádzať do nej vložky či tampóny, no ona nechápe, odkiaľ sa tá krv mohla vziať. Čudujete sa, ako je to možné? Žeby nevedela, že má menštruáciu? Tak , bohužiaľ, jej to nikto v živote nevysvetlil a ona preto začne kričať a bojí sa, že vykrváca a zomrie.
Jedno z dievčat, ktoré sa jej tak kruto vysmievalo si však uvedomí, že asi nekonalo správne a snaží sa to odčiniť, to však ešte netuší, čoho všetkého je Carrie schopná.

Prekoná Carrie všetky prekážky a dostane sa do štádia, kedy sa postaví vlastnej mame a začne žiť normálny teenagerský život?

Môj názor?
Moje pocity po dočítaní boli celkom rozporuplné. Nepatrím medzi tých čitateľov, ktorí majú od kníh priveľké očakávania ( až na pár výnimiek u ktorých viem, že sa mi asi tak na 99,9 % budú páčiť :D), ale mám svoj určitý štandard očakávania a nie som si istá, či sa mi v tomto prípade naplnil alebo nie.

Začiatok sa mi fakt páčil. Hneď sme totižto vhupli do takej akčnejšej scény, ktorá sa mi osobne páčila ( aj keď tam bolo celkom dosť krvi) . A možno to bolo práve touto scénou, pretože som čakala, že aj na ďalších stránkach sa dočkám podobných drám.
Pokračovalo to však scénami, ktorá mi skôr vysvetľovali pozadie, čo nebolo vôbec zlé, pretože časti, v ktorých sa King venoval detstvu hlavnej postavy či zápisy o telekinetických schopnostiach boli fakt dobré.

Postáv bolo pomenej, no King si dal na ich charakteroch záležať , a preto ich považujem za veľmi uveriteľné. Už len taká Sue predstavovala veľký medzník, odvážna mladá dáma, ktorá oľutuje svoje činy a chce ich nejako napraviť. Pripúšťam, že jej nápad bol trošičku pritiahnutý za vlasy, ale zase správanie Tommieho mi v tomto prípade prišlo ešte divnejšie, keďže na jednej strane súhlasil s jej nápadom a neskôr ...no to by som už prezradila veľa.
Chris bola super negatívna postava, aj keď trošku priblblá? Ale zase to k jej nápadom sedelo, takže za mňa do príbehu priniesla to potrebné zlo, ktoré ho ozvláštnilo.

Scény, v ktorých Carrie prejavila svoje TK schopnosti boli fakt super...nevravím, že som z nich mala zimomriavky, ale čítali sa dobre a zaujali ma. Možno sme mohli zájsť aj do trošičku väčších extrémov, ale aj v takejto miere sa mi páčili.

Koniec je kapitola sama o sebe. Celý príbeh vlastne smeroval k tomuto momentu a , priznám sa, že som čakala možno aj trošku viac. Nie že by sa mi teda nedostalo naozaj veľkého množstva krušných chvíľ, v ktorých išlo o život, ale v istých prípadoch by som si priala asi aj zdĺhavejší opis ( a to ho zvyčajne fakt nemám rada). Myslím, že niektoré scény určite skvelo vyzerajú vo filme, no keď som ich čítala, nezapôsobili na mňa tak ako som čakala. Chcela som sa totižto aspoň trošičku báť, no King ma opäť presvedčil o tom, že on je skôr zameraný na tú psychologickú stránku osobnosti, ktorá je niekedy ešte desivejšia ako také hororové strašidlá ( len v tomto prípade sa to akosi minulo účinku.)


Celkovo sa mi kniha v podstate páčila, resp. sa čítala dobre, len nesplnila to, čo som od nej čakala. Pri Treťom oku som mala taký stiesnený pocit...ako keby sa niečo podobné mohlo stať aj skutočnom živote, no pri tomto príbehu to tak nebolo a naozaj sa dosť čudujem. Každopádne však King opäť potvrdil svoje majstrovstvo vo vytváraní naozaj zaujímavých postáv s ešte zaujímavejšími charaktermi a neobvyklými  schopnosťami.
Na film som naozaj zvedavá a dúfam, že sa s ním tvorcovia pekne pohrali a snáď sa pri ňom budem aj trošku báť, alebo??? :D

"Nikto si nikdy v skutočnosti plne neuvedomí, že jeho postup napokon ubližuje iným. Ľudia sa časom nestávajú lepšími, len múdrejšími. A keď sa staneš múdrejším, to ťa ešte neodradí, aby si prestal trhať muchám krídla, len ti to umožní vymyslieť lepšie dôvody, prečo to robiť. Množstvo deciek vraví, že ľutuje Carrie Whiteovú- zväčša dievčatá, a práve to je na tom smiešne- ale stavím sa, že nikto z nich nechápe, aké je to byť Carrie Whiteovou každú sekundu, každý deň. A v skutočnosti im je to jedno." (str. 76)



Zdroje obrázkov: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJqpVd8VGXVoMvsjWTloC_fLII67sE4rOVM-nadbUr8KDmYTwQmkQKU_MxYI2MAAGYAcTxaiNVpIoSnHxQV5sfjO6Bmc4PbRhwT43FRGwEJFa_sjZFYsqwVfxMy1nXP-Uey47D1ik5GcY/s1600/carrie-book-cover-31.jpg
                       http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20130411131947/stephenking/images/3/36/Carrie_2013_poster_4.jpg
                       http://www.quoteshunger.com/wp-content/uploads/2014/10/stephen-king-quotes-on-writing.jpg
                       https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/35/c2/b6/35c2b6aa2f0ef725522150c4bf2dde95.jpg

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára