štvrtok 2. júla 2015

Jane Austenová a muž v kněžském rouchu

Názov: Jane Austenová a muž v kněžském rouchu

Autor: Stephanie Barron

Vydavateľstvo: MOBA

Rok vydania: 2015

Počet strán: 374


Další ze série kriminálních příběhů, v nichž hlavní vyšetřovatelkou je samotná Jane Austenová, se odehrává v přímořském letovisku Lyme Regis, kam se na ozdravný pobyt vypraví rodina Austenových. Příjezd je však poznamenán nešťastnou příhodou. Jejich kočár se převrátí a oni jsou nuceni vyhledat útočiště na blízkém panství. Právě zde se Jane poprvé setká s tajemným a nespoutaným, zároveň však velmi přitažlivým panem Geoffreyem Sidmouthem. Tento muž je pro Jane záhadou, neboť je podezřele úzce spjat s místní partou pašeráků..(ZDROJ)



Celkové hodnotenie:

Túto knihu mi venovala jedna zlatá duša z tohto blogu a ja som z nej bola na začiatku naozaj veľmi nadšená, pretože, kto ma už sleduje dlhšie, vie, že ešte neprešlo veľa času od doby, kedy som začala čítať klasiku a práve svetoznáma kniha s názvom Pýcha a predsudok bola tá, ktorá sa mi zapísala do srdca a má v ňom špeciálne miesto.

Obálka: je super, aj keď to z tejto fotky asi nie je veľmi poznať. Má krásny matný povrch, ktorý je radosť držať v ruke.

Autorkin štýl: bol pre mňa doposiaľ neznámy. Nevedela som si predstaviť, akým dielom sa bude na knihe podieľať sama autorka a akú časť prenechá Austenovej, no bola som veľmi prekvapená, keď som zistila, že celá kniha vlastne pozostáva z denníkových zápiskov, ktoré si Austenová viedla počas svojho života. Mohli sme spoznať myšlienky našej obľúbenej autorky, jej pocity, problémy a ťažké rozhodnutia, ktoré musela Jane  často prežívať. Jane Austenová je autorka, ktorá píše diela s neobyčajnou láskou a jemnosťou a tieto vlastnosti ste mohli pozorovať aj v jej denníku, ktorý dostal vďaka Stephanie Barron aj takúto podobu.

Náš príbeh začína v dobe, kedy hlavná hrdinka , Jane, cestuje aj so svojou rodinou na dlhší výlet do ich sídla v mestečku Lyme Regis. Jane sa na tento pobyt veľmi teší, lebo prostredie v ktorom sa toto sídlo nachádza je pre ňu veľkým pohladením pre dušu.
Vo svojich denných zápiskoch sa venuje obdobiu, ktoré tvorí veľmi podstatnú časť jej života aj keď netrvalo dlho. Pri ich ceste sa ich koč náhle prevráti a jej sestra, Cassandra, utrpí vážne poranenie hlavy. Jane a jej sestra cestujú len so svojimi rodičmi a poštovým úradníkom menom Hibbs, takže od nich veľkú pomoc nedostane. Rozhodne sa teda spolu s Hibbsom nájsť nejakú pomoc pre svoju úbohú sestru. Za neľahkých podmienok sa nakoniec predsa len dostanú k najbližšiemu pozemku, na ktorom ich však privítajú nie veľmi prívetivým spôsobom. Po prvotnom podivnom zoznámení sa však pán domu, pán Sidmouth, rýchlo vyberie na pomoc Janeinej sestre. Privedie ju spolu s jej rodičmi k nemu domov , kde všetci strávia istý čas, v ktorom sa Cassandra zotavuje z najhoršieho.
Pri svojom pobyte v Sidmouthovom dome však Jane narazí aj na jeho obyvateľov, ktorých správanie vyvolá v Jane nespočetné množstvo otázok. Sidmouthovo správanie si nevie vysvetliť a keďže je väčšinu času mimo domu, nemá ani príležitosť uspokojiť svoju rozbúrenú myseľ.
Vďaka osudu sa však ich cesty nerozdelia ani po tom, čo Austenovi opustia Sidmouthovo sídlo. Naopak, v meste sa objaví šibenica s obesencom, ktorý vyvolá veľmi kontroverzné diskusie a zvedavá Jane sa pokúsi urobiť všetko pre to, aby zistila, kde je pravda.

Dokáže si však zachovať triezvu myseľ aj prípade , že by vrahom bol muž, ktorý ju natoľko zaujal, samotný pán Sidmouth?


Môj názor?

Myšlienky mojej obľúbenej autorky opradené rúškom detektívky. Pre mňa to je jednoducho zaujímavý námet, na ktorý som sa veľmi tešila, aj keď som celkom nevedela do čoho idem :)

Jane som si od začiatku jej denníka obľúbila. Jej myšlienky boli presne také, aké som očakávala. Mali iskru, jemnosť a zmysel pre spravodlivosť. Jej odvaha bola často až taká silná, že neváhala vybočiť z normálnosti. Jej dychtivosť po nájdení pravdy bola dokonca taká silná, že ju dostala do situácií, ktoré boli pre ženu jej postavenia a v období, v ktorom žila, v celku neprístojné. Ona však na tieto spoločenské normy nedbala a išla si tvrdo za svojím, za čo si u mňa získala patričný obdiv.

Nevedela som si predstaviť, aký bude pán Sidmouth. Ako ho Jane vykreslí. Nebol to totižto hlavný hrdina jej knihy, bol to reálny človek, ktorý ju natoľko zaujal. Opísala ho dôkladne aj keď nepoužila veľa slov. Nerozplývala sa nad ním ako nejaká pubertiačka, no čitateľ aj tak mohol vycítiť istý záujem, ktorý u nej vzbudil. Bol záhadný , pôsobil často až nevrlo, no aj tak si stále udržiaval status gentlemana, aj keď ho často poňal po svojom. Asi nepatril medzi tých ľudí, ktorí vedeli dobre vyjadriť svoje city, ale keď ste prenikli bližšie k jeho duši, mohli ste zbadať záblesk citu.

Priznám sa, že ak by som bola na Janeninom mieste aj mňa by istotne zaujal, no nemyslím si, že by som v sebe našla odvahu a takú iniciatívu, akú v sebe mala Jane. Občas bola zmätená a nevedela , čomu má vlastne veriť, no aj napriek tomu nikdy nezaváhala a vytrvala v boji o spravodlivosť.

Z prvej polovice príbehu som bola nadšená, pretože všetko bolo pre mňa nové a ja som so záujmom sledovala vývin každej jednej postavy. Niekde v strede ma to asi trochu prestalo baviť, lebo sme sa krútili okolo vrážd, tajomstiev a množstva nových informácií, ktoré postupne vyplávali na povrch. Chýbal mi tam väčší priestor pre pána Sidmoutha. Rada by som túto zaujímavú osobu spoznala oveľa bližšie. No napriek tomu, že mu príbeh nedoprial toľko priestoru, ako by som mu dopriala ja, dokázal si ma získať, za čo určite môžem poďakovať samotnej Jane. Opísala ho s  naozajstnou láskou, aj keď si ju vlastne ani ona sama veľmi neuvedomovala.

Čo sa týka zápletky, alebo detektívnej povahy knihy, podľa môjho názoru bola naozaj dobre premyslená. V istý moment som si dokonca myslela, že už presne viem, kto je Reverent a začala som si pomyslene ťukať na hlavu nad Janeninou  nepozornosťou. O to väčšie prekvapenie pre mňa bolo zistenie, že moja domnienka bola nakoniec nesprávna. ( čo ma v konečnom dôsledku aj potešilo). Určite sa táto vlastnosť knihy bude páčiť milovníkom detektívok, pretože detektívny charakter sa knihe nedá nijakým spôsobom uprieť.


Druhá polovica knihy bola trošku napínavejšia a dej nabral rýchly spád, čo ma osobne veľmi potešilo. Opäť som mala oveľa viac príležitostí spoznať Sidmouthovu náturu ,aj keď väčšina jeho osobnosti stále ostala pod rúškom tajomstva až do konca knihy. A myslím, že je to takto aj lepšie.


Komu by som túto knihu odporučila? Určite všetkým, ktorí by sa radi dozvedeli viac o J. Austenovej, ale aj všetkým, ktorí majú radi nádych histórie zmiešaný so slušne napísanou detektívkou. Táto kniha je veľmi pekným nahliadnutím do myšlienok tejto slávnej autorky. Práve vďaka nej spoznáme jednu etapu jej života, ktorá ju určite veľmi poznačila a v jej srdci mala osobité miesto.


"-Copak vám se v Bath nelíbí?-
-Kdo by stál o to, trávit celé roky na místě určeném pro rozptýlení a zábavu sezonních host
ů ? Nedovedete si představit tu jednotvárnost, kdy se neustále loučíte s přáteli, kteří sa těší do svých méně rušných domovů . Kolem vás se stále něco děje, na každém kroku potkávate namyšlené lidi, ale za tím vším vidíte prázdnotu tohoto města. Bath jsou zářivě bílé budovy, otřesná kanalizace, nekonečná přehlídka všeho módního a zároveň dojemně hloupého, a možná naděje, že zdejší líné vody umí léčit neduhy.-"(str. 119)




Zdroj obrázkov:https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_hqvzWS38vvtJ7FIIB3QOl7M15adUZK4HVAGf_FCuVJk2_4D-gMSIHk6gd6x7dQIP-q9PHMC1sIAM_tEPWckyQ2aHMdZCuYRS8d9bDlnUcgj97N9H8k8A_ONQz6IKhG49I2WfbwiDjuY/s1600/2015-05-17_213605.png
                     http://cdn.craftsy.com/upload/985439/project/92235/full_7669_92235_JaneAustenquotevintagestylependant_1.jpg
                     http://rack.3.mshcdn.com/media/ZgkyMDEzLzExLzI3L2I1L2phbmVhdXN0ZW5yLjIxODkwLmpwZwpwCXRodW1iCTg1MHg1OTA-CmUJanBn/82348efa/ffe/jane-austen-right-man.jpg
                     https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5d/a5/a9/5da5a960f4405b7c5701f2258e8c2221.jpg

4 komentáre:

  1. Ale to znie skutočne zaujímavo a vďaka tomu, že to má historický nádych, pre mňa aj lákavo. Hoci Jane ako autorku ešte nepoznám, viem je to na zaplakanie, videla som však film Vášeň a cit: Príbeh Jane Austen a ten bol úžasný a Jane má moje sympatie. Takže je na čase si od nej niečo prečítať, spoznať ju a možno siahnuť aj po tejto knihe (aj keď mňa osobne tá obálka odrádza...ale na tom nezáleží, dôležité je, čo v sebe skrýva)...inak veľmi pekná recenzia ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite sa do Austenoviek pusť, podľa mňa by ťa mohli zaujať :) Ja tiež ešte určite nie som nijaký znalec, veď som prečítala zatiaľ len 2 jej knihy , ale učarovala mi :)
      Tu na obrázku vážne nevyzerá nijako extra a v podstate ten obrázok nie je špeciálny, ale ten povrch je taký krásny , že by ti to mohol vynahradiť :D :))
      Ďakujem pekne :) ♥

      Odstrániť
  2. Mne sa na chvíľu odvarí počítač, nemám prístup na blog a ty už prelúskaš poriadny počet kníh! :) Šikovná, som rada, že sa Jane páčila. Tie poznámky na konci knihy o Janinom živote boli super, skvele to autorka zapracovala do príbehu, musela si s tým dať poriadny kus roboty :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to preto som ťa tak dlho nevidela.. ja už som si hovorila, že som o tebe nejako dlho nikde nepočula ;)
      Ale nezdá sa mi, že by som prečítala nejako veľa kníh, v porovnaní s ľuďmi , ktorí zvládnu za mesiac aj 10 je moja kôpka naozaj malá :) Ale ďakujem za pochvalu :))
      Presne, súhlasím, že nad tým musela dlho sedieť a hľadať si to. Asi bola jej fanúšička ;)

      Odstrániť