sobota 13. júna 2015

Pán prsteňov: Spoločenstvo prsteňa #1

Názov: Pán prsteňov: Spoločenstvo prsteňa

Autor: J.R.R. TOLKIEN

Vydavateľstvo: slovart

Rok vydania: 2012

Počet strán: 453



Tento príbeh narastal pri rozprávaní, až sa stal dejinami Veľkej vojny o Prsteň a obsahuje mnoho pohľadov do ešte starodávnejších dejín, ktoré mu predchádzali - napísal v predslove k druhému vydaniu J. R. R. Tolkien o tejto vari najznámejšej knižnej trilógii minulého storočia. Čarovný svet elfov a hobitov je paralelným svetom ""veľkých ľudí"". Jeho hlavnou témou je Prsteň ako ohnivko, ktoré ho púta k Hobitovi. Proti akýmkoľvek alegóriám sa autor bránil a všetky možné posolstvá a vnútorné významy spájané s jeho knihou sa mu zo srdca protivili. Preto je túto knihu potrebné chápať ako najobľúbenejšie dejiny pradávneho veku a nijako inak. Knihu preložil Otakar Kořínek. (ZDROJ)




Celkové hodnotenie:

Kto by nepoznal slávny príbeh malého hobita? Už je to pekných pár rokov, odkedy spisovateľ menom Tolkien vytvoril túto sériu a odvtedy si získala srdcia mnohých.
Keď som bola menšia, videla som tuším prvú časť v telke, no nikdy som ju nedopozerala do konca. Nemala som ani túžbu prečítať si knihu, čo je celkom prekvapivé. Ako to už však býva, aj mňa nakoniec zmohla zvedavosť a rozhodla som sa prečítať prvú časť tejto série.

Obálka je krásna. Čítala som knihu presne s takouto obálkou, ktorá je zobrazená vyššie a hoci je to paperback, ktorý nemám rada pri týchto hrubších knihách, veľmi sa mi páči.

Autorov štýl je už skoro všetkým známy, preto ho iba stručne zhrniem. Pri Hobitovi mal dej oveľa rýchlejší spád, Pán prsteňov je zase zameraný na opisy. Čítajú sa dobre, keď zoberieme do úvahy, že sú rozsiahle, no práve vďaka nim je Pán prsteňov , tým čím je. Každej postave dal autor skvelé vlastnosti, ktoré ich robili pre diváka veľmi príťažlivými. Celá kniha sa číta ako jedna skvelá rozprávka, ktorá je do detailov prešpekulovaná. Celé dielo je obohatené o piesne, ktorá sú rozsiahle, no podčiarkujú atmosféru knihy.


Bilbo sa rozhodne na počesť svojich 111. narodenín usporiadať veľkú oslavu. Pozve všetkých známych, pre ktorých si pripraví nejedno prekvapenie. To najväčšie sa však všetci dozvedia až nakoniec: náš drahý Bilbo sa rozhodne odísť do ďalekých krajov. Hostia si to v zápale oslavy nechcú pripustiť a myslia, si, že je to len nejaký žart, no Bilbov synovec Frodo sa  o strýka začne obávať. Keď sa ukáže, že Bilbo naozaj odišiel, ostane veľmi smutný. Objaví však prsteň, ktorý mu zanechal. Nevie, čo si má o ňom myslieť, pretože pozná celý jeho príbeh, ktorý mu Bilbo toľkokrát rozprával. Gandalf, však na Bilba dohliada a varuje ho pred jeho veľkou mocou.
Po pár kľudných rokoch, kedy Gandalf odíde na ďalekú cestu sa v Hobitove začnú šíriť podivné reči o tom, že sa opäť prebúdzajú temné sily. Gandalf sa vracia a oznamuje Frodovi zlé správy. Čierni jazdci znovu  povstali a snažia sa nájsť Bilbov prsteň, ktorý chcú odovzdať Temnému pánovi. Hobitov už pre Froda nie je bezpečný, preto sa musí vydať na dlhú cestu, ktorá bude veľmi nebezpečná., a to všetko len preto, aby nedovolil Temnému pánovi opäť povstať.

Podarí sa Frodovi ukryť prsteň? Koľko nebezpečných chvíľ musí zažiť, aby sa dostal do víťazného konca?


Môj názor?
Konečne je za mnou prvý diel. Uff..to bola makačka :D Jednak kvôli tomu nedostatku času, ktorý je absolútne hrôzôstrašný. Už si aj myslím, že mám čas a zrazu bum! vhupne do toho niečo a môj čas s krikom utečie. Po asi dvoch týždňoch sa mi však tento kúsok podarilo prečítať. Čo naň hovorím?

Začiatok bol pre mňa celkom ťažký. Obsahoval tuším asi najväčší nával opisov, ktorý bolo pre mňa veľmi ťažké čítať, lebo nemám rada, keď musím prerušiť čítanie niekde v strede kapitoly, čo bolo v tomto prípade nevyhnutné, pretože niektoré boli dosť dlhé. Avšak po takej 70. strane sa to rozbehlo, takže ten začiatok nehodnotím nejako zle.

Tolkien mi opäť predostrel jedinečný svet, ktorý bol naozaj prepracovaný do najmenších detailov. Veľa strán sa venovalo histórii, alebo celkovo pohľadom do minulosti, ktoré krásne nadväzovali so súčasnosťou a všetko sa to spolu logicky prelínalo.

Froda som mala veľmi rada. Dokonca som ho mala asi aj radšej ako Bilba, čo ma trošku prekvapilo. Za veľmi krátky čas sa mi jeho zmýšľanie akosi dostalo pod kožu a pri celej jeho dlhej ceste som mu držala palce. Samotná cesta...uff. Nie je veľa autorov, ktorý vedia napísať jednu celú knihu len o jednej ceste, tak , aby vás neunudila na smrť. V príbehu sa neodohralo veľa udalostí, čo ma možno trošku sklamalo, lebo ja nie som na tie zdĺhavé opisy, i keď boli napísané skvele, o tom niet pochýb.

Čo ma však na knihe zaujalo najviac bola postava - Tom Bombadil. Celá kapitola, ktorá sa venovala tejto bytosti ma neskutočne bavila. Obdivovala som jeho nadhľad, vtip, jednoducho povedané, imponoval mi asi všetkým čo povedal či urobil. Veľmi ma mrzí, že sa mu v príbehu nedostalo viac priestoru, a taktiež , že Tolkien nevysvetlil jeho pôvod, pretože mi to všetko okolo neho prišlo veľmi zahmlené a nedokončené. Rada by som vedela, odkiaľ sa tento chlapík vzal a spoznala jeho život.

Ďalšia krásna časť tejto knihy boli strany, ktoré naši priatelia strávili medzi elfmi. Absolútne ma očarili a všetko som si vďaka opisom vedela živo predstaviť.  Všetky schopnosti, ktorými elfi oplývajú, celá ich história, ich piesne a všetko, čo vytvorili, Tolkien vystihol s veľkým šmrncom a originalitou. Od kamarátky som sa dopočula, že Silmarillion je zameraný práve na elfov, takže , ak budem mať možnosť, knihu si určite prečítam.

Veľmi netypická a významná postava bol pre mňa Chodec. Bol to taký skrytý hrdina, ktorý toho veľa nenahovoril, no bol stále na blízku. Mal veľmi veľký prehľad o krajine, ktorou putovali a nejedenkrát im zachránil život. Opäť by som si priala viac pasáži, v ktorých by vystupoval, aby som mohla spoznať aj jeho životný príbeh.

Samotná cesta, ktorá tvorila asi 80% tejto knihy bola veľmi zdĺhavá a nebezpečná. Niektoré pasáže sa mi čítali lepšie, iné som len preletela očami, no stále si myslím, že Tolkien sa s celým príbehom krásne vyhral a nezabudol ani na detaily. Keby bolo na mne určite by som pár opisov vynechala, no na druhej strane , mohlo by sa stať, že kniha stratí svoje čaro.

Pán prsteňov ma prekvapil. Dlhé roky som sa mu vyhýbala, no teraz som rada, že sa mi dostal do rúk.  Asi  nepatrí medzi moje najobľúbenejšie knihy ale patrí medzi tie najlepšie napísané. Autor vytvoril krásny príbeh plný dobrodružstva, napätia, akcie a nebezpečenstva. Svet, ktorý vytvoril je jedinečný a dokáže čitateľa pohltiť, pokiaľ mu nevadia rozsiahle opisy. Pán prsteňov je majstrovské dielo. Na svete je veľa autorov, ktorý sa snažili vytvoriť fantasy svet. Podarilo sa to mnohým z nich, no len zopár vytŕča z radu a medzi nich určite patrí aj J.R.R. Tolkien.

Ako sa píše na zadnej strane obálky: "Čitatelia sa delia na tých, ktorí už čítali Hobita a Pána prsteňov a na tých, čo si ich ešte len prečítajú." - Sunday Times



"-Zdá sa, že tu už nemôžem nikomu dôverovať," povedal Frodo.
Sam sa tváril ako kôpka nešťastia. - Záleží na tom, čo chceš,- zamiešal sa do rozhovoru Chico. -Môžeš nám veriť, že  budeme pri tebe v dobrom i v zlom - až do trpkého konca. A môžeš nám veriť, že udržíme tvoje tajomstvá - lepšie než ty sám. Ale never, že ťa opustíme, keď sa ocitneš v úzkych, a že ti dovolíme len tak odísť. Sme tvoji priatelia, Frodo.  A okrem toho- vieme skoro všetko, čo ti povedal Gandalf. Vieme veľa o Prsteni. Bojíme sa, strašne sa bojíme, ale ideme s tebou. Alebo za tebou, ako verní psi.-" (str. 128)




Zdroje obrázkov: http://www.gorila.sk/i/imgs_orig/832/500832.jpg
                       http://41.media.tumblr.com/tumblr_lys5xulvEf1r9sebro1_r2_500.jpg
                       http://40.media.tumblr.com/tumblr_m9dfcqOggC1r9sebro1_r1_500.jpg
                       https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/b7/8c/e7/b78ce77d6c6b63f20320f9a8d76e290e.jpg
                      http://orig02.deviantart.net/26ce/f/2013/097/f/3/fellowship01_by_haleyhss-d60qizz.jpg

7 komentárov:

  1. *tancuje okolo izby*
    Som strašne rada, že sa ti kniha páčila a dorima, tá tvoja recenzia je strašne pekná a nie, vôbec to nie sú slzy v mojich očiach! :D
    Inak, asi som sa zamilovala do spojenia "môj čas s krikom utečie".
    Som zvedavá, ako sa ti bude páčiť Frodo po prečítaní aj ďalších dvoch kníh, keďže, predsa len, toto je len začiatok príbehu :) Mne osobne sa viac páči Bilbo, ale to je u každého iné, takže som zvedavá :D :) Inak, do Chodca som už dlho platonicky zamilovaná, i keď mám tušenie, že to bude tiež spojené s tým, že pri čítaní mám v mysli už Vigga Mortensena :D
    Nikdy som sa tak nezamýšľala nad postavou Toma Bombadila, ale je fakt, že by som o ňom chcela vedieť viac. Dačo sa mi marí, že sa spomínal v Nedokončených príbehoch alebo v Silmarillione, ale už si nie som istá a i keď tam dačo bolo, tak veľmi málo a neuspokojilo ma to asi :D
    Ách, tá recenzia ♥
    Chystáš sa teraz niekedy aj na Dve veže? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neplač!!! Tvoje drahocenné slzy nesmú byť preliate pre moju recenziu! :D Ale ďakujem za krásne slová :)) ♥
      No, ale on vážne s krikom uteká :D :D A ja roním krokodílie slzy :D
      Tak pri Hobitovi sa aj mne páčil Bilbo, ale teraz sa mi o čosi viac páči Frodo :)) Hah, tak ja si ho nepredstavujem, lebo film som naozaj strašne dlho nevidela :D
      Presne! Toto, že celý P. Prsteňov má veľa postáv a aby každá dostala rovnaký priestor, to je asi nemožné ;)
      Určite sa chystám. Teraz čítam sériu Nástroje smrteľníkov, ktorá je mega super ♥ a + ešte Malé ženy. V lete, keď bude dúfam viac času, by som sa rada pustila aj do druhej časti ;)

      Odstrániť
    2. Aha, takto, ja som to brala spolu, Hobita aj Pána prsteňov, keď však beriem čisto len Pána prsteňov, tak áno, Frodo tu bol lepší :)
      Ja keď som prvýkrát čítala knihy, tak som rovno po každej si pozrela aj film, lebo predtým som ich nikdy nevidela celé. Potom som porovnávala, že čo všetko odtiaľ vyhodili :D Asi ťa sklamem, ale Staroles vo filmoch chýba :/
      O Nástrojoch smrteľníkov som veľa počula, možno si ich dakedy prečítam tiež, i keď to je asi nejakých šesť kníh, či koľko, takže pri terajšom tempe by mi to trvalo veľmi dlho :D

      Odstrániť
    3. Ja si tie filmy vážne nepamätám a ani časť na ne nemám :D To viac vecí som počula, že vo filmoch chýba, ale tak čo už, zvyčajne to tak býva ;)
      Ja som si túto sériu nechcela prečítať práve pre to množstvo dielov, ale teraz zisťujem, že som bola blbá, lebo už som na tretej časti a číta sa to doooosť rýchlo ;)

      Odstrániť
  2. Šikovná, že si hi prelúskala, ja na to nemám odvahu, práve pre tie opisy. Takže amatérsky ostávam u filmov, ktoré som videla 1x a páčili sa mi, ale znova ich vidieť nemusím. A klobúk dolu, že tvoje recenzie ľudí dojmú, to je poriadny kompliment :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som sa tiež bála, preto som najprv prečítala Hobita, ktorý sa mi páčil, preto som sa pustila aj do P. Prsteňov :)
      Tak , Marienka je strašne veľká fanúšička Tolkiena, takže preto je taká nadšená :D Sama poznám ten pocit, keď sa moja obľúbená kniha páči aj niekomu inému ♥ Ale aj mňa prekvapilo jej nadšenie, určite ho beriem ako krásny kompliment :)

      Odstrániť
    2. (Marienka je najskôr mentálne labilná keď príde na jej obľúbené knihy/seriály/skupiny/whatever, ale pekne si to zjemnila.) :D

      Odstrániť