sobota 25. apríla 2015

Hobit

Názov: Hobit

Autor: J.R.R Tolkien

Vydavateľstvo: slovart

Počet strán: 229

Rok vydania: 2012

Dobrácky a mierny hobit Bilbo si spokojne žije vo svojej útulnej nore, teší sa zo starostlivo pripravovaného jedla i nápojov, zo svojho radostne plynúceho pokojného života a nerušene ho vychutnáva. Z príjemnej kratochvíle ho vyruší návšteva trpaslíkov, ktorí chcú, aby s nimi podnikol výpravu za ulúpeným pokladom. Bilbo netuší, že na jeho dvere čarodejník Gandalf dal znamenie, že ide o dom lupiča, a tak ho trpaslíci považujú za spoločníka, bez ktorého sa nezaobídu.

Bilbo sa teda vydá na cestu, ktorá sa ukáže namáhavá a ťažká, plná prekážok, no napokon je to vždy on, kto vymyslí riešenie, ako sa dostať z ťažkostí, ako oklamať nepriateľa aj ako mu uniknúť, a to ich na ceste k zlodejskému drakovi čaká neúrekom! Bilbovi zavše pomôže aj čarodejný prsteň, ktorý sa mu náhodou dostal do rúk, on však nebaží po hrdinstve, iba po návrate do pohodlia svojej nory, kde by pri dobrom jedle spomínal na všetko, čo ich postretlo.(ZDROJ)







Celkové hodnotenie:
Kniha, ktorú pozná snáď každý. Hobit spôsobil celkom slušný ošiaľ v knižnom aj filmovom svete. Ku mne sa dostal až teraz, pretože ma na filmovom plátne nejako neoslovil, no rozhodla som sa mu dať šancu aspoň v tom knižnom :)

Obálka je jednoducho krásna. Veeeeľmi sa mi páči, pretože tie farby sú naživo naozaj pekné a s písmom sa k sebe veľmi hodia.

Autorov štýl: Ja nie som znalec Tolkiena, pretože, povedzme si rovno, doposiaľ som žiadnu jeho knihu nečítala. ( hanba mi!). Toto bolo teda moje prvé stretnutie s týmto svetoznámym autorom a musím sa priznať, že začínam chápať, prečo je taký populárny. Píše zaujímavo, využíva opisy, ktoré čitateľovi predstavujú úžasný fantasy svet a to všetko sa nesie v duchu priateľstva a dobrodružstva. Nebojí sa do knihy zapojiť ani piesne trpaslíkov, ktoré pekne oživia príbeh.

Bilbo, dobrácky hobit, ktorý si žil svoj pokojný život vo svojom malom ale útulnom domčeku, sa zrazu ocitá pred tvárou veľkého dobrodružstva. Navštívi ho čarodejník Gandalf a prehovára ho na nebezpečnú misiu, no náš Bilbo nie je zrovna dobrodruh a tento rozhovor mu začína byť nepríjemný. S úctou, ktorú je v danej chvíli schopný prejaviť , Gandalfa odmietne. O pár dní však na jeho dvere postupne klope mnoho rúk, ktoré patria nečakaných hosťom-trpaslíkom. Bilbo si zakladá na svojej pohostinnosti, no toľko hostí nemal už veľmi dávno, preto mu táto návšteva prinesie nejeden problém. Po zdvorilostných rečičkách sa Bilbo dozvie, prečo sa všetci títo trpaslíci zišli u neho doma a čo od neho vlastne žiadajú. Chcú, aby sa stal lupičom a sprevádzal ich na ich nebezpečnej ceste, ktorú chcú uskutočniť preto, aby získali naspäť poklad, ktorý im vzal drak Smaug. Bilbo nemá najmenšiu chuť patriť do tejto výpravy, no nakoniec sa jej musí zúčastniť.
Prežijú títo dobrodruhovia všetky nástrahy Divočiny? Dostanú sa až k Smaugovi a získajú poklad, ktorý má právom patriť im?


Môj názor?
Hobit nie je kniha, ktorá by unikla mojej pozornosti, no akosi nepatrila medzi tie, ktoré by som si nutne musela prečítať. Keď som však premýšľala nad tým, aké knihy som ešte nečítala, zastavila som sa pri sérii Pán prsteňov. Nevidela som ani jeden film do konca a nečítala som ani jednu knihu, no obe stvárnenia sú veľmi populárne, preto som sa rozhodla začať Hobitom a skúsiť, či by ma predsa len nebavil.

Na začiatku som bola skeptická, pretože Hobita som asi pred rokom počúvala ako audioknihu a veľmi ma nezaujal,  no a aj preto som tentokrát začiatok už poznala.

Je potrebné dodať, že knihu som čítala cez týždeň, kedy som mala naozaj veľmi málo príležitostí na čítanie, preto som sa teda do nej nemohla celkom ponoriť. Ale aj napriek tomu sa pokúsim priblížiť veci, ktoré ma zaujali.

Bilba som mala rada. Bol to taký malý zlatý hobit, ktorý sa veľmi snažil, aby si zachoval svoj status a nedal sa ponoriť do toho zhonu a dobrodružstva, no páčilo sa mi sledovať, ako ho to nakoniec začalo baviť. Spočiatku sa mu samozrejme nedarilo, nepáčilo sa mu paholčiť sa v daždi po neľahkých cestách a v  tme sa vždy bál, aká pliaga sa z nej môže vynoriť. Toľkokrát rozmýšľal nad tým, ako by bol radšej sedel pekne doma, no aj tak vždy vytrval a nikdy sa nevrátil. Mal silnú vôľu a chcel dokázať trpaslíkom, Gandalfovi a sebe, že je predsa Bilbo Bublík a to predsa niečo znamená! :D :)

Gandalf je postava, ktorá je veľmi múdra a zjaví sa vždy v pravý čas. Bilbo ho považoval za istého ochrancu a preto vo chvíľach , keď pri nich nebol, to chvíľami nezvládal, pretože si nevedel rady. Gandalf však vždy prišiel práve včas aby trpaslíkov a Bilba zachránil. Tým, že odchádzal však dával istý priestor Bilbovi, aby si dokázal poradiť sám , aby si začal veriť a nakoniec, aby zistil, že táto cesta každému niečo prinesie.

Trpaslíci boli tiež super. Thorin bol síce najhlavnejší, ale niekedy sa mi nepáčila jeho túžba po poklade, ktorá v bola istých momentoch až prehnaná. Všetci však vedeli tvrdo pracovať a mali celkom pevnú vôľu, ktorá sa im neraz zišla.

Čo sa mi na knihe páčilo najviac bude asi to prostredie, ktoré Tolkien vytvoril. Aj keď som na čítanie mala naozaj málo času, Temnohvozd, Elrond či Smaugovu pustatinu som si vďaka jeho opisu dokázala veľmi dobre predstaviť. Pripadala som si podobne ako pri čítaní Sabriel alebo H.P. Rovnako sa mi páčil opis ich cesty, hrôzostrašných pavúkov či elfov. Autor si dal záležať aj na takýchto postavách, čo ma príjemne prekvapilo.

Koniec sa mi  z celej knihy páčil úplne najviac. Podľa mňa bol napísaný skvelo a som rada, že sa kniha skončila tak, ako som predpokladala.

Kniha sa mi páčila, aj keď z nej nie som až tak nadšená ako jej skalní fanúšikovia. Tolkien sa však u mňa zapísal ako veľmi dobrý autor, ktorý dokázal vytvoriť jeden naozaj dobrý fantasy príbeh už v roku 1937, čo je podľa mňa obdivuhodné. Hobit je krásnym príkladom toho, že ak prekonáme samého seba, nájdeme dobrodružstvo, ktoré nám istotne niečo prinesie. :)


"-Som ako lupič, ktorý nemôže preč a musí deň čo deň biedne lúpiť v tom istom dome.- rozmýšľal. -Toto je najotravnejšia a najotupnejšia časť celého tohto protivného, únavného a nepríjemného dobrodružstva! Bodaj by som bol zasa vo svojej nore pri teplom ohníku a pri svite lampy!- Neraz zatúžil poslať Gandalfovi správu s prosbou o pomoc, lenže to sa nijako nedalo. Časom si uvedomil, že ak sa má niečo podniknúť, musí to urobiť len on, pán Bublík, a sám, bez pomoci."( str. 135)



Zdroje obrazkov: http://data.bux.cz/book/021/994/0219943/large.jpg
                       https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/4d/1a/e6/4d1ae6011d63f4683206718c21b9d39e.jpg
                        http://www.buzzle.com/images/quotes/quote-from-the-movie-the-hobbit-the-desolation-of-smaug.jpg
                       
                      

13 komentárov:

  1. Viděla jsem jen filmové zpracování a už nějakou dobu si říkám, že se musím pustit i do knihy. Rozhodně děkuji za super příspěvek, dokázala si mě na knihu dobře navnadit :)

    Pokud posíláš ráda pohledy a chceš se seznámit s lidmi,kteří mají stejný koníček, zapoj se do nového projektu! http://milujemekihy.blogspot.cz/2015/04/zapoj-se-poznej-nove-pratele.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne :)
      Projekt vyzerá naozaj super a pokiaľ nebude problém v tom, že som zo Slovenska , rada sa zapojím :)

      Odstrániť
  2. Veľmi pekná recenzia! :) Už hneď po prvých odsekoch som dostala chuť dať knihe opäť šancu, keďže som na ňu vtedy nemala čas a odložila som ju bokom. Lenže potom som si spomenula, že na tých 60 stranách, čo som prečítala, tam bolo minimum dialógov a opäť som zaváhala. Ale keď som sa dostala na koniec tvojej veľmi dobre napísanej recenzie, utvrdila som sa, že ten príbeh si zaslúži druhú šancu, keďže filmové spracovania sa mi veľmi páčili. Takže ďakujem, Andy. :) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, ono dialógy sú dôležité, ale myslím, že tejto knihe zase veľmi neublížil ich malý počet, pretože nám to Tolkien zase vynahradil krásnym opisom :)
      Nemáš za čo, Jeja, ja ďakujem za krásny komentár :))

      Odstrániť
  3. Krásna recenzia.
    Hobita som síce nečítala, ale v najbližšej dobe plánujem. Čítala som ale Pána prsteňov a musím uznať že Tolkien je skvelý.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)) Áno, už po tejto knihe sa mi páči jeho schopnosť písať pútavo a napínavo :)

      Odstrániť
  4. Ja som taká rada, že si spravila recenziu na Hobita, pretože ho mám v pláne kúpiť sestre, len som si nebola ním istá, ale obavy, ako vidím, boli zbytočné (počula som totiž pár názorov, že Tolkienove knihy sú ťažké na čítanie alebo zas nudné kvôli opisom...no sestra fantasy zbožňuje, tak preto jej ho chcem kúpiť k meninám). Mňa zas film bavil - sestra ma donútila sa naň dívať, pretože ona ho miluje, ale tak som rada, bolo to super...ešte musím dopozerať poslednú časť :D...Takže vďaka tvojej recenzii Hobita kupujem :) Inak Bilbo si ma získal vo filme takže v knihe to bude o 100% lepšie a ešte k tomu trpaslíci...tí boli super! Som fakt zvedavá na túto knihu...inak, super recenzia :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úúúú, tak to som naozaj rada, že som ťa presvedčila :)))) Dúfam, že sa bude sestre kniha páčiť, daj vedieť, či som ťa náhodou zle neovplyvnila :) ;) :D Film som naozaj nezvládla dopozerať, ale asi mu dám ešte šancu :)

      Odstrániť
  5. Prijmi moje hlboké ospravedlnenie za to, že komentujem až teraz, po troch týždňoch, a bez akejkoľvek dobrej výhovorky - keď si recenziu publikovala, len som ju prebehla, lebo som nemala čas dôkladne čítať, a povedala si, že komentár napíšem keď si ju prečítam, a tak nejak som mala menší problém s blogovým svetom v poslednej dobe (ehm, môj blog, ehm :D) a až teraz som sa k tomu dokopala - a vôbec neľutujem! Štýl, ktorým je recenzia napísaná, je fakt hoden knihy od Tolkiena, také pekné vety a slová tu máš :)
    Som rada že moja obľúbená kniha nebola pre teba úplným prepadákom :D Z kníh, ktoré som od Tolkiena čítala, považujem Hobita za najlepšiu, pretože úplne taký istý štýl písania nie je už ani v Pánovi prsteňov, nehovoriac o Silmarillione alebo knihách vydaných až po jeho smrti. Mimochodom, práve Hobita zase čítam, 4-krát :D Zbožňujem to, ako si pripadám, ako keby sám Tolkien sedel vedľa mňa za dlhého zimného večera pri kozube a rozprával mi tento príbeh, tie poznámky v zátvorkách a to, ako on ako rozprávač vie, ako sa to skončí... ♥ Príbeh je o dosť veselší ako Pán prsteňov, možno aj preto ten pozmenený štýl - tiež sa mi zdá, že sa tu nachádza menej opisov a dej napreduje oveľa rýchlejšie - ja by som povedala, že až prirýchlo a že by mi vôbec nevadilo mať do dlhšie :D :)
    Zaujímavá voľba citátu na koniec - táto časť nepatrí medzi moje obľúbené, ale presne tú knihu vystihuje :)
    Snáď jediná vec, čo ma nepotešila, sú štyri predchádzajúce komentáre :D
    Dobrú noc :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš sa prečo ospravedlňovať ;) Vieš, ako sa hovorí, na dobré sa oplatí počkať ;) :)) Takže ti ďakujem za tvoj obšírny komentár :))
      Ja som zatiaľ od Tolkiena prečítala len Hobita, no uvažujem nad P. Prsteňov, len neviem, či sa na to odhodlám :D Snáď áno ;) Podľa mňa tam bolo dosť opisu aj dosť dialógov, jednoducho z každého rožku trošku a spolu to vytváralo magický celok :) ♥
      Áno, tie poznámky sa páčili aj mne. :)
      Ja som tých citátov mala vybratých viac, ale nakoniec som si vybrala asi trošku netypický , no som rada, že sa páči :)
      Tak vieš, ešte je asi dosť ľudí , čo Tolkiena nečítali :D Musíme mu preto šíriť reklamu ;) :D
      Pekný deň a ešte raz ďakujem za odozvu :) :) Potešila :))

      Odstrániť
    2. Mám problém vyjadrovať svoje myšlienky v krátkosti :D
      Tak áno, na Pán prsteňov sa asi naozaj treba odhodlávať, keďže sú to tri veľké knihy :)
      "Magický celok" to vystihuje úplne presne ^.^ :)
      Fakt, musíme robiť reklamu. Treba dačo vymyslieť :D
      Vďaka, aj tebe pekný zvyšok dňa :)

      Odstrániť
  6. Ako paperbacky nie sú až tak veľké, ale to je len zdanie :D :D
    :3 ♥ Vymyslíme niečo? :D :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zdanie klame :D Ale asi tak tretina poslednej knihy sú len dodatky, takže možno sa dá pojať aj takto :D
      Tak ja som za! :D :) Ale v poslednej dobe nemám šťastie na dobré nápady :( :D

      Odstrániť