nedeľa 22. marca 2015

Čitateľská závislosť- alebo ako to vlastne začalo :)

Ahojte :)

Prichádzam k vám s článkom, ktorým som sa inšpirovala vďaka blogu, ktorý sledujem (odkaz TU) a veľmi ma zaujal, preto som sa rozhodla napísať podobný :)


Chcela by som vám totižto napísať o tom, ako som s čítaním začala ja.

V predškolskom období som asi ako každé dieťa mala doma kopu rozprávkových kníh, ktoré som samozrejme nedokázala prečítať, ale rada som si v nich listovala. Mojou 1. knihou (okrem Šlabikára :D ) bola kniha Smieško z 1. A, ktorú sme dostali asi všetci v 1. ročníku na základnej škole. Práve na nej som sa učila čítať a musím sa vám priznať, že s jednou "básňou" som mala celkom dosť problém, ale to vo mne vôbec nevyvolalo nechuť alebo niečo podobné. Fascinovala ma, Smieška som si hneď od začiatku obľúbila a s napätím som sledovala každé jedno jeho dobrodružstvo. Bola doplnená skvelými ilustráciami, ktoré mi  čítanie veľmi spríjemnili. Myslím, že som tú knihu čítala asi aj 10 krát, ale rozhodne som rada, že ju mám a doteraz ma neomrzela. Moje ďalšie obľúbené rozprávkové knihy boli tieto:



                        
                                 ( na tejto knihe bolo super, že ste mali za každým príbehom ponaučenie :) )


  ( túto knihu som mala veľmi rada a mali sme ju doma najmä preto, pretože autorka pochádza z dediny, kde žila aj moja mama :) )

Keď prišiel 2. a 3. ročník, veľmi si nepamätám, čo som vtedy čítala, pretože som väčšinu svojho času strávila hrou na "učiteľku". Mala som obrovské štósy papierov a cvičení, ktoré sa neustále zväčšovali a na čítanie mi už akosi nezvyšoval čas.

Keď som mala 9, prišiel zlom. Moja mama rada číta všetky romány, ktoré sa jej dostanú do rúk. Jej najobľúbenejšími autorkami sú však Danielle Steellová a Táňa Keleová Vasilková. Od nich máme doma skoro všetky ich knihy, a preto som vo svojich 9 rokoch siahla práve po nich. Bolo to dosť spontánne a spomínam si, že prvá kniha bola "Mama pre Veroniku" a mne sa naozaj páčila. Potom som sa samozrejme prelúskala aj všetkými ostatnými od V., no na tie od S. som akosi neprišla na chuť. No a asi o rok neskôr som objavila knihy Thomasa Brezinu, konkrétne sériu "Chalanom vstup zakázaný" a hoci ešte stále nemám všetky časti, je jednou z tých, ktoré boli pre mňa skvelým zážitkom. :)



Približne v 6. ročníku som objavila Harryho P., kvôli mojej spolužiačke, ktorá vlastnila všetky časti a tu už asi začala taká menšia čítateľská závislosť , pretože som sa po dočítaní poslednej časti rozhodla vybaviť si čitateľský preukaz a ten mi otvoril úplne nový svet, ktorý mi ponúkol toľko nových kníh, až som otvárala ústa: Denník princeznej, Traja pátrači, J. Verne a mnoho ďalších...

V trinástich prišiel Twilight a toto obdobie by som považovala za vrcholnú knižnú éru, teda minimálne čo sa týka rýchlosti môjho čítania. Twilight som prečítala za 6,5 hodiny a naozaj to bola jedna z prvých kníh, od ktorých som sa nevedela odtrhnúť a hltala som každé slovo. Čítala som ju  naozaj 6,5 hodiny v kuse, čo si dnes neviem vôbec predstaviť. Asi to bude preto, že som nemala počítač a von som tiež veľmi nechodila, takže to vlastne bola moja jediná mimoškolská aktivita. :)

No a ďalším ( asi aj najdôležitejším) míľnikom v mojej čítacej ére bol moment, kedy som začala sledovať knižné blogy a neskôr som si založila vlastný :) Od tejto udalosti sa rapídne zmenil ( a dúfam aj trochu zlepšil) môj čitateľský vkus, teda nie že by som úplne prestala mať rada knihy, ktoré som milovala, keď som bola mladšia, len som zistila, že na svete je plno skvelých kníh, ktoré ešte veľa ľudí nepozná a ktoré stoja za to, aby si ich človek prečítal. :)

Toto je v skratke moja knižná spoveď o tom, ako dlho sú už knihy mojou dôležitou súčasťou. Aká je tá vaša? :)

P.S. Zajtra odchádzam na výlet, o ktorom sa dozviete niečo bližšie pravdepodobne až v reporte, ktorý sa budem snažiť napísať , akonáhle to bude možné ;)

Krásnu nedeľu želám :)
Vaša Andy♥
Zdroj obrázku: http://www.zionacademy.com/new/wp-content/uploads/2011/09/Logo-FirstStep2-300x225.png

8 komentárov:

  1. Ja si vôbec nepamätám roky, ale viem, že tak viac som začala čítať tiež vďaka Harrymu. Len teraz neviem, či Traja pátrači a dve knihy od Brezinu (Sedem labiek za Penny) boli pred ním alebo po ňom :D Potom prišla Jacqueline Wilsonová asi, a keď som bola "kus väčšia", tak Denníky princeznej. A potom sa to dakde zvrtlo a dostala som sa ku trillerom, od ktorých som už neupustila :D
    Have fun ^.^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidíš, ako sa ten vkus postupne mení, je podľa mňa fascinujúce to sledovať :) ♥
      Ďakujem :))) ( i keď teraz už mám cestovnú horúčku, nič sa mi nezmestí do kufra a asi ma z toho porazí, ale inak sa teším ;) :D :D :) )

      Odstrániť
  2. Tak ja som začínala s Meduškou :-) Potom Harry Potter ešte v 1. triede (ale iba prvý a druhý diel), veľa, veľa Jacqueline Wilsonovej (ktorá odštartovala aj moju písateľskú záľubu), potom z knižnice Sedem labiek za Penny a akési dvojčatá.. skúšala som všetko, čo čítala mama v mojom veku (aj Annu zo zeleného domu som sa pokúšala prelúskať) a nakoniec som zostala v súčasnej fantasy, sci-fi a dystopia literatúre, proste Young Adult. :) Možno práve to budú moje dcéry a vnúčatá skúšať a tiež im to nebude po chuti, aj keď neviem, čo ešte sa dá vymyslieť. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Annu zo zeleného domu som ešte nečítala, ale asi sa aj do nej pustím :)
      Tak ja verím, že v budúcnosti príde zase kopa nových odvetví literatúry :D Veď , čo bolo niekedy sci-fi je dnes už skoro normálne :D ;)

      Odstrániť
  3. Skvelý článok! :) Tak u mňa to s knihami začalo dosť neskoro...vôbec som netušila, že sú také úžasné, a preto som k nim ani nemala blízku cestu. Našťastie sa to jedného dňa zmenilo a odvtedy je svet kníh mojim domovom, ale to je príbeh na dlho :D Ale ako tak pozerám do minulosti, moja prvá kniha, ktorá ma uchvátila, asi to bolo v 6.triede na základke, bolo presne od Brezinu séria Sedem labiek za Penny. Táto séria, to bolo niečo pre moju dušu, ktorá miluje zvieratá :) A tak som začala chodiť do knižnice len kvôli týmto knihám od Brezinu- a čítala som ich rýchlo, veď jednu som mala asi prečítanú aj za deň :) Neskôr keď sa séria minula(bolo som z toho fakt smutná) som už nemala čo čítať a tak som siahla po ďalších Brezinových knihách(Hľadači pokladov to asi boli), pretože som si myslela, že lepší autor, ako práve už spomínaný Brezina, neexistuje - to som mala teda rozhľad :D No ale tá ďalšia séria ma už nebavila a tak som s knihami úplne prestala - aká veľká chyba!!! No našli si ku mne opäť cestu a som veľmi rada, že tomu tak je :)
    P.S.:...a fakt som zvedavá na report z výletu ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)
      Ja by som si ten príbeh "na dlho" rada vypočula, takže kľudne môžeš aj napísať článok ;) :D
      Ako vidím, Brezina je medzi deťmi veľmi populárny ( teda aspoň bol). Ja osobne som čítala len túto sériu, takže o ostatných nemám prehľad, ale evidentne mal viac úspešnejších sérií ;)
      Prekonala si čitateľskú krízu, no opäť si sa dostala do správnej čitateľskej nálady, takže je všetko OK ;) :D
      Áno, ten už plánujem, ale tieto 3 dni budú plné písomiek, takže bude asi až cez prázdniny :)

      Odstrániť
    2. Tak uvidím, či napíšem podobný článok, ale je to fakt skvelá téma...no a prázdniny už sú...hádam bude aj spomínaný článok o výlete :D

      Odstrániť
    3. Áno, dnes som síce napísala recenziu, ale zajtra sa už budem plne venovať práve článku o mojom výlete do Bruselu :)

      Odstrániť