sobota 31. januára 2015

Sabriel

Názov: Sabriel

Autor: Garth Nix

Vydavateľstvo: Triton

Rok vydania: 2004

Počet strán: 326

Sabriel vyrostla daleko od Starého království, tajuplného světa, kde vládnou magické síly a kde mrtví nezůstávají mrtvými. Jednoho dne záhadně zmizí její otec a Sabriel se musí vydat na cestu plnou nástrah, aby jej zachránila. Jejími jedinými zbraněmi jsou meč a sedm kouzelných zvonků, jejími průvodci na nebezpečné pouti se stávají kocour a záhadný mladík. Nemůže si být jistá nikým a ničím, protože ve Starém království nic není takové, jak se na první pohled zdá…( ZDROJ)




Celkové hodnotenie:
Máte chuť na poriadnu dávku fantasy? Ak áno, tak Sabriel bude pre vás možno dobrá voľba.
Nemyslím si, že som nejaký extra veľký fanúšik fantasy, no občas ma pochytí veľká chuť si prečítať niečo magické a rozprávkové. Presne v takomto rozpoložení som bola pri čítaní Sabriel.

Obálka je super. Pripomína mi trošku Game of Thrones a Pána Prsteňov dokopy.

Autorkin štýl by som charakterizovala ako ...trochu zdĺhavý? Dáva si na čas, nič neurýchľuje, zameriava sa na vykreslenie okolia a celkovej atmosféry, čo môže byť pre čitateľa občas nudné.

Sabriel je mladé dievča, ktoré žije v trošku divnom svete. Na jednej strane "Steny" je svet akoby normálny,situovaný do obdobia, ktoré pripomína bezvládie, s hranicami, ktoré stráži armáda, na druhej strane sú však čary, Mŕtve stvorenia a tak podobne. Sabriel žije na ten "normálnej" strane, no jej otec je... Abhorsen, čo voľne preložené znamená, že je to niekto, kto pomáha dušiam prejsť na druhý svet. Má však aj 7 zvončekov, s ktorými môže duše spútať či uložiť na spánok. ( No neznie vám to ako skvelá fantasy rozprávka? :) )
Úprimne, od začiatku sa mi Sabriel pozdávala. Bola mladá, ctižiadostivá, istým spôsobom osamelá a vždy vedela pomôcť ostatným.

"Macek ( alebo, slovensky - Mačiak) "- to je postava, ktorá nemá konkrétny tvar, no v knihe vystupuje najčastejšie v podobe mačky. Toho som si zamilovala hneď od začiatku. Bol múdry, sarkastický, no proste mal všetky zaujímavé prednosti , ktoré by očarili nejednu ženu, ak by dotyčný bol muž. ( a verte mi, že som celý čas dúfala, že sa z neho , nejakým spôsobom, muž stane! )

Sabriel sa s "Mackem" ( :D ) vydá na záchrannú akciu jej otca. Na strastiplnej ceste stretne Prubířa ( slovensky- Brúsika), ktorý sa rozhodne ( možno aj vplyvom osudu, haha) putovať s nimi. Čo sa môže stať na dobrodružnej ceste za záchranou Abhoresena, ak členmi posádky sú nekromantka, niečo podobné mačke a neobyčajný chalan, ktorý skrýva tajomstvo?


Môj názor?
Na fantasy musím mať náladu. Náladu, čas a chuť. Ak pocítim rapídny nedostatok , čo i len jednej z prechádzajúcich vecí, moje nadšenie opadáva. Našťastie, v prípade Sabriel neopadlo, aj keď som nemala vždy prvotriedne podmienky na čítanie.

Kniha , podľa môjho názoru, spľňa všetky kritériá fantasy: je napínavá, obsahuje magické prvky, má zápletku, veľa opisov zameriavajúcich sa na prostredie deja a pod. Viem , že min. tie opisy môžu prípadného čitateľa odradiť( a aj mňa zvyčajne odrádzajú), ale v tomto prípade sa tak nestalo! Rozmýšľala som nad tým, a dospela som k záveru, že keby ste napr. v HP nemali dostatočné množstvo opisov, ktoré by vám opísali Rokfort, pravdepodobne by sa nestal vašou vysnívanou školou. ( Samozrejme, musíme predpokladať, že by neexistovali filmy, lebo to už by sme si potom ten Rokfort asi dokázali predstaviť, že áno? :D ) .

Sabriel sa mi ako postava a hlavná hrdinka veľmi páčila. Bola odvážna, ctižiadostivá, občas mala klasické dievčenské sklony, ktoré ma prekvapili, pretože to u nej bolo veľmi neobvyklé...ale rozhodne mi tie scénky prišli veľmi vtipné :D .Taktiež sa mi veľmi páčilo, aký mala vzťah so svojím otcom a čo všetko pre neho dokázala obetovať.

Koniec bol veeeeľmi napínavý a autorka nás až do poslednej strany držala v napätí, ako to celé skončí. Osobne som asi čakala iný koniec, ale ani tento nebol vyslovene zlý, len ma nejako extra nedojal.

Myslím, že ak máte chuť na poriadnu dávku fantasy a nevadí vám trošku pomalší rozbeh so slušným množstvom opisov, rozhodne by ste Sabriel mali dať šancu. ;)


"-Polib ho,- ozval se Macek ospale. -Vlastně by stačilo jenom dýchnutí. Ale myslím, že někdy stejně musíš začít někoho líbat.-" (str. 149)


Zdroje obrázkov: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/pt/3/32/Sabriel.jpg
                       http://fc08.deviantart.net/fs47/f/2009/193/c/1/c1ca110371c1dee7d462ca4ec0e55aa9.jpg           
                       http://fc06.deviantart.net/fs71/i/2011/328/f/b/her_name_is_sabriel_by_charter_magic-d499gf9.jpg

2 komentáre:

  1. Veľmi sa teším že sa ti kniha páčila. Chystáš sa čítať aj Lirael ? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak, čo som si pozerala na nete, tak Lirael je už vlastne iný príbeh, ale vyzerá rovnako napínavo, takže rozhodne by som si ho rada prečítala :) Ale radšej si asi počkám na slovenský preklad, lebo Sabriel som čítala po česky a pri pozeraní tvojej recenzie som zbadala tie mená ( Mačiak- Macek a Prubíř- Brúsik), ktoré ma, neviem prečo, veľmi pobavili :D Brúsik je strašne super meno :D
      Aj ja sa veľmi teším :3 A ďakujem za tip a aj za komentár :))))

      Odstrániť