sobota 13. decembra 2014

Eleanor a Park

Názov: Eleanor a Park

Autor: Rainbow  Rowell

Vydavateľstvo: YOLi

Rok vydania: 2014

Počet strán: 331

Obaja majú šestnásť, sú spolužiaci a sú úplne iní ako ostatní. Eleanor Červenovláska z chudobnej rodiny. V jednej izbe sa tlačí so štyrmi súrodencami. S nevlastným otcom sa neznáša pre jeho násilnícke sklony. V škole je nová a nepatrí k obľúbencom – nenosí značkové oblečenie, lebo jej rodičia na to nemajú, nie je štíhla ako spolužiačky a na jej vtipných hláškach sa nikto nesmeje. Park Jeho rodina netrpí núdzou, ale Park nemá rád sám seba. Chýbajú mu svaly bejzbalistu, výška basketbalistu a sebavedomie amerického tínedžera z nebraskej Omahy. Parkovu matku si totiž otec priviedol z Kórey a syn zdedil jej ázijské črty. A tak si najradšej číta komiksy, počúva obľúbenú hudbu a v školskom autobuse sedí sám. Až kým jedného dňa nenastúpi istá červenovláska a nikto – okrem neho – ju k sebe nepustí sadnúť. Eleanor a Park nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska takmer nikdy nevydrží. Sú však aj dosť zúfalí a dosť odvážni, a tak to spolu skúsia...(ZDROJ)



Celkové hodnotenie:

Ak uvidíte názov tejto recenzie a poviete si, že už ďalšiu recenziu na túto knihu čítať nechcete, úplne vás pochopím. Ja sa nepovažujem za nejakého extra veľkého fanúšika, ktorý sleduje veľké množstvo blogov, no predsa som čítala už min. 8 recenzií na túto knihu :D
Ak však ešte stále váhate nad jej kúpou, možno vám moja recenzia dodá pevné rozhodnutie pre alebo proti  :)

Autorka pri tejto knihe zvolila trošku iný štýl ako pri Fangirl. Fangirl sa mi čítala skvelo, autorka sa mohla na vyše 400 stranách poriadne odviazať a tým pádom aj charaktery postáv boli vypracované veľmi dobre. Eleanor a Park nie je vôbec hrubá knižka a ak človek chce a aj čas mu praje, zhltne ju za jeden deň.  Hoci Eleanor a Park je kratšia a písaná veľmi jednoduchým štýlom, ktorý pozostáva viac menej na dialógoch a vnútorných monológoch oboch postáv, autorke sa podarilo vytvoriť príbeh, do ktorého ste sa dokázali zažrať a charaktery postáv, ste dokázali spoznať ...a zamilovať si ich :)

Eleanor bolo dievča, ktoré to nemalo v živote ľahké. Nebola to zase typická týraná postava, alebo niečo také. Autorka vôbec netlačila na pílu. Jej osobnosť a problémy sme poznávali postupne. Bolo to živé sedemnásťročné dievča, ktoré žilo s nevlastným otcom, ktorý nebol práve ukážkový. Pôsobila nedostupne, avšak, ak ju človek spoznal , vo vnútri bola typická baba, ktorá túžila po láske . Vedela dobre vtipkovať a keď sa hanbila, pôsobila dosť nervózne.

Park...ach Park. Aziat, ktorý nebol práve vysoký a jeho telo nemožno prirovnať k telu Zaca Efrona. Od malička ho otec "nútil" chodiť na taikwondo , čo nebolo na škodu, keďže nepatril práve k obľúbencom a úder mohol prísť hocikedy. Miloval komiksy a taktiež ako Eleanor mal rád hudbu.
Zo začiatku mi nebol bohvieako sympatický, ale na druhej strane jeho správanie bolo reálne, čo sa mi páčilo, pretože autorka sa nesnažila vytvoriť dokonalého chalana.





Môj názor? 
Od tejto knihy som čakala veľa, jednak kvôli všetkým tým  pozitívnym recenziám a jednak kvôli tomu, že sama som čítala Fangirl a tú knihu doslova milujem! ♥
A čo som vlastne dostala?

Ako som už spomínala v úvode tejto recenzie, autorka túto knihu písala pre mňa trošku iným štýlom ako Fangirl a predsa sa mi aj tento štýl páčil. Zase mi dokázala vykúzliť úsmev v toľkých momentoch... :) Slová a vety sa čítali veľmi ľahko a rýchlo a celkovo vytvárali príjemnú atmosféru, aj keď sa práve v deji odohrávali horšie scény.

Po všetkých tých kladných ohlasoch som si myslela, že kniha nebude mať prvoplánový námet lásky medzi 2 dospievajúcimi, pretože to by sa asi tak veľa blogerom nepáčila a mala som pravdu. Rowell vykresľovala charaktery postáv postupne, krásne nám to dávkovala a tým docielila len to, že na čítanie som sa vždy tešila.

Lásku medzi Eleanor a Parkom zase vykreslila tak....zlato? Aspoň zo začiatku. Dychtivo som priebeh ich vzťahu sledovala a s očakávaním som otáčala stránky.
Oboch som si zamilovala, hoci boli momenty, keď sa mi ich konanie nepáčilo a nesúhlasila som s ním. Ale zase, povedzme si, ak by sa správali dokonale, nebolo by to už ono.

Na pár blogoch a aj v anotácií som sa dočítala, že obaja vedeli, že prvá láska netrvá večne, ale tento postoj podľa mňa zdieľala viac Eleanor, ktorá nechcela myslieť na budúcnosť , lebo si netrúfala veriť, že by v jej budúcnosti mohol vystupovať aj Park. Naopak, Park sa mi zdal skoro od začiatku presvedčený, že to s Eleanor myslí vážne, no potom prišlo pár momentov, kedy akoby zakolísal a nezachoval sa dvakrát super, no oľutoval to a stále ich lásku pokladal za niečo výnimočné, čo sa nemusí skončiť.

Pri konci som už naťahovala čas a nechcela som, aby prišlo niečo zlé, čo by narušilo to pekné, čo medzi sebou títo dvaja mali. Ale, doslova som cítila vo vzduchu, že niečo zlé príde, pretože nič netrvá večne.
Čakala som ale viac plaču z mojej strany, no rozplakala ma však len jedna scéna, a celkovo mi koniec akosi nesadol. Nebol vyslovene zlý, len taký ..iný ako ten, v ktorý som dúfala -->TROŠKU SPOILER-->.. A celkom som aj zvedavá, čo boli tie tri slová , ktoré Eleanor napísala Parkovi.

Eleanor a Park je krásnym príbehom o tom, ako si môžu k sebe nájsť cestu dvaja čudáci, o ktorých by to človek nepovedal. A môže medzi nimi vzniknúť láska, ktorá nebude ani obyčajná, ani typická, ale taká, na ktorú človek nezabudne. :)


"Držať Eleanor za ruku bolo ako mať v dlani motýľa. Alebo tlčúce srdce. Čosi dokonalé a dokonale živé." (str. 73)

 

"Kristepane. Dá sa znásilniť niečia ruka?" (str. 76)

 

"Vložil pero do vrecka, chytil ju za ruku a na okamih si ju pritisol na hruď.
Nič krajšie si nevedela predstaviť. V tej chvíli zatúžila porodiť jeho deti a darovať mu obe obličky." (str. 98)




 Zdroj obrázkov : http://ecx.images-amazon.com/images/I/71LkLmxqgjL.jpg 
                        http://25.media.tumblr.com/f634f101f81353e770e8677defa09028/tumblr_mkcehlL0UR1qjq2ogo1_500.jpg

8 komentárov:

  1. Tvoju recenziu som si rada prečítala a utvrdila môj názor v tom,že by som si túto knihu predsa len raz chcela prečítať....ale ak ma čaká na konci niečo smutné...prečo?Nemôže všetko vždy končiť happy endom?Aspoň v knihách...:)...Pekná recenzia :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono koniec bol ako zlý, ale ...nemôžem ti prezradiť úplne poslednú stranu, takže si ju budeš musieť prečítať ;) :D
      Ďakujem krásne :)

      Odstrániť
  2. KOMENTÁR OBSAHUJE SPOILER !!!!

    Ja si myslím, (som o tom presvedčená) že tie tri slová na konci sú: I love you. Všimla som si, že to slovné spojenie 'Len tri slová' často používajú v Amerike, keď myslia I love you. A Eleanor Parkovi tuším ešte nikdy nepovedala, že ho ľúbi. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to som nevedela, ale ak by to boli práve tieto tri slová, tak by to bolo krásne :) :)

      Odstrániť
  3. Toto je, keď dobre pamätám, prvá recenzia, ktorú na túto knihu čítam, ale mám tu otvorenú ešte jednu, ktorú však plánujem len tak preletieť :D
    Kniha ma (zatiaľ) nejako nenadchla (Fangirl sa mi na prvý raz páčila viac :D), ale zase nevyzerá ani zle :) A pekná recenzia! :) A header! :D
    "Trošku spoiler" ma nezastavil, ale "Komentár obsahuje spoiler !!!!" už hej, strašné to je so mnou a so spoilermi :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak som poctená, že moja recenzia bola medzi tvojimi prvými :D ;)
      A ďakujem! :)))
      Hej, to radšej ten komentár nečítaj :D Teda, ak si chceš prečítať tú knihu :)

      Odstrániť
  4. Ja som mala možnosť prečítať si už nespočetne veľa recenzií na túto knihu, ale, povedzme si pravdu, čakala som na tú tvoju. :D
    Podľa toho, čo opisuješ na začiatku, takú jednoduchú lásku a jej postupný priebeh, tak mi napadlo, že kniha by mohla byť podobná Štatistickej pravdepodobnosti, lenže keď som sa nejako dostala k záveru, už to tak veľmi nevyzeralo. :D Mám rada romantické príbehy, ale ak to má zlý koniec veľmi ma to neláka. :D Spoilery som radšej nečítala, ak by som sa ju nakoniec rozhodla prečítať. :D Ale je tiež pravda, že aj mňa FanGirl zaujala viac. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je napísaná iným štýlom ako Štatistická pravdepodobnosť a veľmi sa nedajú porovnávať, to máš pravdu :) U mňa sú obe veľmi dobré :) Len Fangirl mala viac strán, tak sa mi hlbšie vryla do srdiečka :))

      Odstrániť