piatok 22. mája 2015

Nebo nie je výmysel

Názov: Nebo nie je výmysel

Autor: Todd Burpo & Lynn Vincent

Vydavateľstvo: Tatran

Rok vydania: 2014

Počet strán: 177

Keď sa malý Colton Burpo uzdravil zo zápalu slepého čreva, celá rodina jasala. Bol to priam zázrak. Nikto však ani len netušil, aký príbeh sa v najbližších mesiacoch začne vynárať v chlapcových spomienkach – príbeh krásny a nezvyčajný o ceste do neba a naspäť.
Len trojročný Colton vyrozprával rodičom, ako počas operácie opustil svoje telo. Dokázal, že neklame, keď presne popísal, čo robili rodičia v inej časti nemocnice, kým on ležal na operačnom stole. Vylíčil, ako navštívil nebo, a opakoval slová ľudí, ktorých tam stretol, hoci predtým ich nikdy nevidel, ba dokonca spomenul udalosti, čo sa odohrali dávno predtým, než prišiel na svet. Navyše ohromil rodičov opismi a záhadnými podrobnosťami o nebesách presne podľa Biblie, hoci nevedel čítať.
S dojemnou naivnosťou a detsky smelou úprimnosťou Colton, vykresľuje stretnutie s dávno zosnulými členmi rodiny. Hovorí o Ježišovi a anjeloch, tvrdí, aký „veľký, fakt veľký“ je Boh, a ako veľmi nás miluje. Kniha Nebo nie je výmysel v podaní Coltonovho otca, no vyrozprávaná nenapodobiteľne prostými chlapcovými slovami, poodhaľuje svet, ktorý nás čaká po smrti – kde, ako vraví Colton, „nikto nie je starý a nenosí okuliare“.
Nebo nie je výmysel nielen učí vrúcnajšie milovať Boha a menej sa obávať smrti, ale navyše ukazuje, že do neba nejdeme, aby sme tam tisícky rokov vysedávali a spievali chválospevy. V nebi len začíname žiť tak, ako sme vždy mali žiť, nebyť prvého hriechu. Či už vás posmrtný život uchvacuje, sužuje, alebo si ho jednoducho nedokážete predstaviť, táto kniha vám o ňom prezradí.
Nebo nie je výmysel navždy zmení váš pohľad na večnosť, lebo učí dívať sa na svet i veriť očami a srdcom dieťaťa.(ZDROJ)






Celkové hodnotenie:

Neuveriteľný príbeh vyrozprávaný neobyčajným hlavným hrdinom. Chlapec, ktorý videl nebo? Dokonca ho navštívil a rozprával sa s Bohom? Myslím, že aj ne-katolík sa aspoň pozastaví a pomyslí si  niečo ako " Čo to tu zas máme?!".
Mňa kniha nesmierne zaujala práve svojím námetom a aj filmovým prevedením, ktoré som prednedávnom začala pozerať, no kvôli technickým problémom som ho nemohla dopozerať ( čo sa dúfam čoskoro zmení ;)).

Obálka je super. Existuje ešte jedna verzia tejto knihy a tá má asi trošku pozitívnejšiu farbu, no ja mám čiernu rada, takže pre mňa je aj táto fajn :))

Autorov štýl je zaujímavý. Keďže autor príbehu je Coltonov otec, celý príbeh vidíme jeho očami. Tento synov zážitok opísal veľmi citlivo s istou dávkou poetickosti? Jeho slová sa čítali veľmi rýchlo, písal sviežo, nevenoval sa zbytočným veciam. Páčilo sa mi, že sa nestažil čitateľovi nanútiť istú myšlienku, skôr chcel , aby svet vedel o zázraku, ktorý sa stal jeho synovi. Kniha je doplnená aj o strany, kde sa nachádzajú fotky Coltonovej rodiny.

Colton je náš malý hrdina, ktorý sa po nečakanej udalosti stretol s bytosťou, ktorú chce vidieť veľa ľudí z tohto sveta.
Coltonov otec, Todd, nám priblíži už udalosti, ktoré sa stali pred týmto nezvyčajným javom. Ukázalo sa, že sériu neočakávaných udalostí sa začala v dobe, keď Todda takmer skolila zákerná choroba, no našťastie sa uzdravil. Celá rodina si myslela, že po takejto vypätej situácií, ktorú zažívali posledné mesiace, by si všetci zaslúžili dovolenku, tak sa vybrali na malý výlet autom. Navštívili s deťmi ( Colton má ešte sestru Cassie) zoologickú záhradu, kde sa malý Colton prekonal . Sám udržal na svojich maličkých rukách veľkú tarantulu. V hoteli však obe deti zvracali a rodičia boli nútení odviesť tieto úbožiatka do nemocnice. Cassie sa mala viditeľne lepšie, no Coltonovi sa jeho stav rýchlo zhoršoval a lekári boli veľakrát bezmocní. Pri jednej vážnej operácií sa mu dostalo neočakávaného daru: dostal jedinečnú príležitosť navštíviť nebo.
Ako sa Colton dostal do neba a čo všetko tam vlastne videl?


Môj názor?
Na túto knihu som sa veľmi tešila. Mala som nutkavý pocit zistiť, ako to tam v nebi vyzerá. Vidieť nebo očami malého chlapca, ktorému klamstvo ešte nič nehovorí? Hmm...tak na to som sa rozhodne chcela pozrieť.

Celý príbeh sa niesol vo veľmi príjemnej atmosfére,  dokonca som občas cítila isté... čaro. Možno to bolo tým, že som s nadšením obracala každú stránku, aby som to nebo konečne videla. Zo začiatku na to išiel Todd pomalšie. Vysvetlil nám, ako to celé začalo a aké z toho mali pocity. Na tomto rozprávaní sa mi páčilo, že veľmi pekne opísal strach, ktorý prežíval pri Coltonovej chorobe. Nehral sa na dokonalého rodiča. Nesnažil sa nás presvedčiť o tom, že sa o neho nebál, lebo vedel, že Boh ho zachráni. Bál sa a boli situácie, kedy sa na Boha priam hneval, no včas pochopil pravdu.Spolu s manželkou sa správali ako milujúci rodičia: strachovali sa a prežili si veľmi ťažké chvíle, kedy Boh testoval ich vieru. Necítila som z jeho slov presviedčanie, na začiatku tomu vlastne nechcel uveriť ani on sám, no bol kňaz, takže Coltonove rozprávanie o nebi s nadšením pozoroval. Dookola sa ho vypytoval nejaké otázky, no dbal na to, aby mu sám náhodou nevnukol nejakú odpoveď, o ktorej si mohol myslieť, že je správna.

Keď som sa dostala ku svojej vytúženej pasáži, možno som tak trošku s pochybnosťami očakávala mierne prikreslený príbeh, no nič podobné som nezachytila. Predsa len, každý môže pochybovať, preto je určite dôležitý spôsob, ako takýto "kontroverzný" príbeh podáte. Jedni môžu namietať a označovať Coltona sa veľkého klamára, no na druhej strane, sú tu aj takí, ktorí mu uverili.
Nebo očami malého chlapca bolo.. krásne. Všimol si toľko detailov, dokázal pochopiť toľko vecí, ak sa ho Todd opýtal nejakú otázku, odpovedal bez zaváhania, bez najmenšej známky pochybností. Fascinovalo ma tá jeho detská bezhraničná viera.  Verí, že Boha videl a vie, že nebo existuje.
Úplne najviac sa mi páčila pasáž, kde Colton opisoval stretnutie s osobou, ktorá bola členom ich rodiny. ( nebudem spoilerovať  ;)).

Po tejto udalosti sa už nič podobné nezopakovalo , no už navždy to poznačilo Toddovu rodinu. Z  Toddovho rozprávania som vyrozumela, že sa nesnažili o medializáciu či zisk peňazí. Videli , ako sa upevnila ich vlastná viera a viera ich rodinných príslušníkov. Chceli, aby sa táto obnova rozšírila aj ďalej. Chceli, aby ľudia verili. Chceli šíriť pravdu . No a v neposlednom rade chcú, aby ľudia uverili, že -Nebo nie je výmysel-. :))


V čom tkvie úspech Coltonovho príbehu? V reálnosti? To je však asi chabá výhovorka pre niekoho , kto nie je veriaci. Táto kniha sa dá chápať len dvoma/troma spôsobmi: buď jej uveríte a odnesiete si krásny a magický zážitok, buď ju budete brať len ako krásny, no nereálny príbeh, na ktorý na druhý deň zabudnete, alebo mu neuveríte vôbec. Ľudská myseľ je slobodná a zvyčajne sa človek rozhoduje podľa toho, koľko má podložených dôkazov. Tu neexistuje žiadna fotka, žiaden Boží podpis, žiaden viditeľný zázrak.. existujú len jednoduché slová malého chlapca.
Viera je veľmi abstraktná vec, s ktorou sa nemá každý rád. Je len na vás či Coltonovi uveríte. On sa vám snažil povedať príbeh, ktorému verí celým svojím srdcom. Prežil ťažkú skúšku a mal tú možnosť stretnúť sa s niekým výnimočným.
Mňa utvrdil v domnienke, že hore je niekto, kto sa o nás stará a že Nebo asi predsa len nebude výmysel ;)
A ako ste na tom Vy?

Trailer TU

"Prečo je dieťa pokorné? Nie preto, že by nemalo rozum, ale preto, že ešte nemá zmysel pre pretvárku, stratégiu. Je to krásne, kratučké obdobie, kedy ešte nepoznáme pýchu a netrápia nás obavy, čo si ostatní o nás myslia.
Tá istá naivná úprimnosť, vďaka ktorej trojročné dieťa bezstarostne skočí do mláky, v smiechu sa so psíkom zvalí do trávy, čí nahlas vykríkne, že vám z nosa visí šušeň, je zároveň vstupenkou do neba. Vôbec to nie je hlúposť, ale naopak, úprimnosť rozumu. Vôľa prijať svet a volať veci pravým menom, hoci to nie vždy býva ľahké." (str. 95-96)



Zdroje obrázkov: http://www.masmedialne.info/wp-content/uploads/2014/10/Nov%C3%A1-kniha-Nebo-nie-je-v%C3%BDmyse%C4%BE-autori-Todd-Burpo-Lynn-Vincentov%C3%A1-obalka.jpg
                       https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/d1/17/87/d11787cd510bc80dbef8a9d533c01ddc.jpg
                       https://dreambelievefly.files.wordpress.com/2014/04/heaven-2.jpg
                       http://images.christianpost.com/full/69951/heaven-real.jpg

4 komentáre:

  1. Wow... veľmi emotívne napísaná recenzia. :) Dostala som konečne chuť si aj ja prečítať tento príbeh, aj keď som už videla film. Takže pravdepodobne mi táto kniha bude spríjemmňovať cestu na západ. :) Vďaka. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vážne? A to sa mi zdalo, že málo emócií tam je :D ale vďaka :))
      Tak ja dúfam, že sa ti bude páčiť, ale nič nesľubujem ;) Príjemnú cestu želám :) Užite si to ♥
      A nie je záč :)

      Odstrániť
  2. Super recenzia! :) Tak ja sa na túto knihu chystám vďaka jednému odporúčaniu a teším sa na ňu. Len som zvedavá, kedy si ju zaobstarám a kedy by som vôbec mala čas ju čítať...toľko neprečítaných kníh na mňa čaká...:/
    Ja v nebo verím, som kresťan a som tomu veľmi rada, preto ma zaujíma ako nebo videl tento malý chlapec :) Teším sa a som fakt zvedavá :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som mala momentálne nedostatok kníh, no v priebehu týždňa sa mi nakopila celkom slušná kôpka :D
      Dúfam, že sa ti bude páčiť :)) A ďakujem :))

      Odstrániť