utorok 5. mája 2015

Dokonalý pár

Názov: Dokonalý pár

Autor: Ally Condieová

Vydavateľstvo: iKAR

Rok vydania: 2012

Počet strán: 260

Funkcionári rozhodujú o všetkom. Koho budete milovať. Kde budete pracovať. Kedy zomriete. V dokonalom svete je všetko dokonalé. Dokonalí ľudia žijú dokonale naplánovaný život a zomierajú v dokonale pripravenom čase. Dokonalý systém im na želanie pridelí dokonalého partnera a narodia sa dokonalé deti. Čo sa však stane, ak sa niekto proti toľkej dokonalosti postaví? Čo ak niekto objaví cit, ktorý možno nie je dokonalý, ale zato úprimný? Ako ho uchráni pred funkcionármi „dokonalej“ spoločnosti? Cassia verila, že rozhodnutia funkcionárov sú vždy správne. Veď podriadiť sa im je len minimálna cena za dlhý život, ideálnu prácu a dokonalého životného partnera. Preto keď sa na displeji ako Cassiin nový partner objaví jej najlepší kamarát, nepochybuje, že je to ten pravý... až kým sa na tom istom displeji tesne pred vypnutím nemihne aj úplne iná tvár. Odrazu musí riešiť čosi nepredstaviteľné – vybrať si medzi Xanderom a Kyom, medzi jediným životom, aký kedy poznala, a cestou, po ktorej sa doteraz nikto nevydal. Musí sa rozhodnúť medzi dokonalosťou a láskou. Dokonalý pár je príbeh z budúcnosti postavený na literárnych kvalitách starej dobrej minulosti. Je to prvá časť trilógie, pokračovanie s názvom Crossed vyjde v Ikare v druhej polovici roka 2012. V USA sa bleskovo zaradil medzi bestsellery a pripravuje sa aj filmové spracovanie. (ZDROJ)




Celkové hodnotenie:
Neviem povedať, či je táto kniha v knižnom svete známa alebo neznáma, pretože som sa o nej dozvedela len náhodou a nejako extra ma nezaujala. Nemala som však čo čítať a vedela som, že ju má kamarátka doma ( inak, ďakujem Leni ♥), tak som sa  ju celkom spontánne rozhodla prečítať :)

Obálku som pred čítaním knihy nechápala , no teraz môžem povedať, že pointu a prostredie knihy "dokonale" vystihuje.

Autorkin štýl je zaujímavý. Nenašla som tam ale nič , čím by sa odlišovala od ostatných. Nezakorenila sa vo mne ani jedna situácia, ktorú by som si ihneď vybavila, keby ste mi spomenuli jej meno. Možno tak "pochmúrnu" atmosféru, v ktorej sa celý príbeh odohráva. Tej je tam totiž naozaj dosť.

Cassia, hlavná hrdinka príbehu, je mladé dievča, ktoré zažíva svoj veľký večer, na ktorom sa rozhodne , kto sa stane jej partnerom. Toto mladé dievča si žije v dokonalom svete, ktorý majú pod kontrolou funkcionári. Riadia každý aspekt života, rozhodujú o tom, čo budete jesť, ako sa budete obliekať, kto bude váš životný partner a pod. Robia to preto, aby zaistili "dokonalý svet", v ktorom prežiješ "dokonalý život", budeš mať dokonalú prácu, dokonalé spoločenské vzťahy a zomrieš , dá sa povedať, dokonale, vo svojich 80. rokoch. Snažia sa predísť hádkam, nedorozumeniam či chorobám.
V takomto svete si však ľudia neuvedomujú, že toto miesto by mohlo byť až príliš dokonalé.
Cassia a jej najlepší kamarát Xander sa majú zúčastniť svojho veľkého banketu, kde spoznajú svojich celoživotných partnerov. Obaja sa samozrejme tešia, pretože vedia, že takto je to predsa správne.
Môže však nastať v dokonalom svete chyba? Ak áno, čo vyvolá a ako sa zachovajú ľudia, aby zachránili ich dokonalý svet?


 
Môj názor?
Po dlhom čase som sa pri tejto knihe rozhodla prečítať si jej anotáciu. Musím povedať, že znie zaujímavo: dokonalý svet , v ktorom všetko funguje ako švajčiarske hodinky , predsa nemôže byť skutočný . Niekomu to dôjde a rozhodne sa postaviť "svojmu osudu". Táto myšlienka sa mi veľmi pozdávala.

Na začiatku čítania som bola ešte nadšená a so záujmom som spoznávala tento Dokonalý svet. Poviem vám, že ma zarážalo, nakoľko sa s ním autorka vyhrala. Opísala ho do posledného detailu, naozaj som si ho celkom dobre vedela predstaviť.

S opisom postáv som nemala nejaký veľký problém. Opísané boli dobre. Teda minimálne aspoň Cassie. Mala som ju rada, avšak len do chvíle, kedy sa nezačala zaujímať o chalana menom Ky. Ky bolo typické ranené vtáčatko, ktoré potrebovalo zachrániť a Cassie chcela byť tá, ktorej sa dostane tejto pocty. Na tom nie je predsa nič zlé, že? Autorka však v príbehu vytvorila klasický zamilovaný trojuholník, ktorý mi vadil , pretože sa mi zdalo, že sa mi snažila priam až vnútiť Kya, jeho dobrotu, statočnosť, ohľaduplnosť, ochotu a ďalšie kladné vlastnosti, ktoré nepochybne mal, o tom niet pochýb, avšak akosi mi neukázala , čo zlé spravil Xander.


Xander bol zase typický najlepší kamarát, ktorý tu pre Cassie vždy bol. Pomáhal jej, vedel ju rozosmiať, mali spoločné záujmy a spájalo ich dlhoročné puto. Po tom, čo sa rozhodlo, že sa majú stať aj celoživotnými partnermi som bola nadšená, avšak tušila som, že v tom bude háčik. Ally by nám predsa nešla rozprávať príbeh o dokonalom svete, v ktorom všetko funguje tak ako má ;)
Ak som to správne pochopila, Xander mal zastupovať dokonalosť , ktorú mal pre Cassie pripravený Dokonalý svet na čele s frakcionármi. Ak vám niekto iný chce vybrať celoživotného partnera, asi sa mu vysmejete a "pošlete ho kadeľahšie". Takto sa to predsa robilo v dávnych časoch... Ja s týmto názorom úplne súhlasím, avšak, Xander predsa nebol cudzí človek. Bol to predsa Cassinin najlepší kamarát, ktorý pri nej stál po celý čas. Dokonca aj v situáciách , v ktorých by väčšina chalanov odišla. On však zostal a Cassie aj tak stále premýšľala nad naším záhadným chalanom č.2.


Cassie. Dokiaľ nepoznala možnosť , že svet v ktorom žije môže spraviť chybu, bola spokojná. Mala milujúcich rodičov, brata, kamarátov... Keď sa však už raz stalo niečo, čo nepredpokladala, že sa vôbec môže stať, spustilo to v nej lavínu. Táto lavína sa však nespustila hneď, ona si pekne vyčkávala a postupovala pomaly, krok po kroku. Začali pochybnosti a s nimi aj myšlienky, ktoré ju priviedli k jasnému záveru: Čo ak tento svet nie je taký dokonalý ako sa zdá? No a keď už raz mala v srdci malú iskierku, všetko sa zrazu zmenilo. Začal ju fascinovať nový chalan, život a hlavne sloboda , ktorú predstavoval. Jasne som cítila, aká je nedočkavá, ako veľmi chce spoznať niečo nové, niečo, čo ju zbaví večného stereotypu. Táto iskra vzbĺkla a už sa nedala zastaviť. V Cassie sa rozhorel taký oheň, pri ktorom som vedela, že ju už nič nezastaví, hoci som si priala niečo iné.

Xander nebol zlý. Naozaj. Páčil sa mi jeho prístup k životu, jeho dobrota, nevšednosť, záujem a tak ďalej. No celá jeho postava mi prišla..až príliš vyumelkovaná? Akoby bol zámerne vytvorený preto, aby narušil Dokonalý svet. Istotne tomu tak bolo, no v príbehu som sa do neho akosi nestihla zabuchnúť. Všetko to na mňa išlo strašne rýchlo a jednoducho som mu neverila.


Čo sa týka vedľajších postáv, tie nedostali veľký priestor, ale hodnotím ich priemerne, pretože Cassiininho brata a dedka som si stihla aj za ten krátky čas, ktorý im príbeh venoval, zamilovať.

Tu sa dostávame k tomu, čo tvorilo veľkú čas tohto príbehu. Ako som už spomínala na začiatku , autorka sa naozaj detailne venovala opisu Dokonalého sveta. Stále som mala pocit, že sa niečo stane. Kapitoly ukončila tak, že ste mali pocit, že príde niečo veľké, no akosi... som nejaký extra obrat nespozorovala. Boli tam náznaky konfliktov, no veľká bitka sa nekonala.

Myslím, že rozumiem, na čo autorka chcela poukázať. Cassie pre mňa predstavovala dievča, ktoré sa chce vzoprieť svetu, ktorý je až príliš dokonalý. Bola tou hrdinkou, ktorá zmení svet. Nestotožňujem sa so všetkými jej rozhodnutiami, no páčila sa mi myšlienka tohto príbehu.
Patrím medzi ľudí, ktorí nie sú prelietaví a radšej ostanú verní tradíciám a istote, preto sa mi môže jej konanie zdať nerozumné, no určite sa s ňou mnoho dievčat stotožní, preto, ak chcete vyskúšať, či aj vás zaujme Ky či Dokonalý svet, knihu si prečítajte.
Ja sa napriek mojim výhradám v podstate teším na pokračovanie, pretože som zvedavá, či v príbehu nastane nejaká akcia či zmena :)

P.S. Na internete som sa dočítala, že sa možno dočkáme aj filmu, vie o tom niekto niečo viac? :)

Zdroje obrázkov: http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/120/l120139.jpg
                        https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/56/4e/10/564e102313ae40556a36011536aa95f4.jpg
                        https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/4d/86/bb/4d86bb6bf9c773caae6b140c1b1ebcff.jpg
                        http://24.media.tumblr.com/tumblr_ma9hws9QuR1qbe1vzo1_500.jpg

4 komentáre:

  1. Pěkně zpracovaná recenze, o této sérii jsem něco slyšela, ale osobně jsem se s ní ještě nesetkala. Však určitě se k ní někdy dostanu, díky za tip :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekná recenzia, ale knihu by som si neprečítala...Neviem, mňa tie typické ľúbostné trojuholníky nelákajú a mám ich už dosť. A dystopie, tie ma už veľmi nebavia. Myslím, že myšlienka príbehu je pekné, podľa toho, čo čítam v tvojej recenzii, ale aj tak dám prednosť iným knihám...
    A knižka bola dosť populárna, dva rok dozadu? Neviem a neviem ani nič ohľadom filmu...no ktovie, možno ak raz bude a zaujme ma, tak si prečítam aj knihu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani mňa nebavia ľúbostné trojuholníky , takže ťa úplne chápem ;) Tak ja som len objavila niekde, že by mal byť aj film, tak som bola zvedavá, či o tom niekto nevie niečo viac ;) :)

      Odstrániť