streda 18. marca 2015

Selekcia

Názov: Selekcia

Autor: Kiera Cass

Vydavateľstvo: CooBoo

Rok vydania: 2014

Počet strán: 293


Pre tridsaťpäť dievčat je Selekcia životnou šancou. Príležitosť uniknúť svojmu osudu, vstúpiť do okázalého sveta rób a drahých šperkov. Žiť v paláci a bojovať o srdce úžasného princa Maxona. Pre Americu Singerovú je to však nočná mora. Musí opustiť svoju lásku a odísť z domova. Potom sa zoznámi s princom Maxonom. Postupne začne prehodnocovať všetky svoje dovtedajšie plány – a uvedomí si, že život, ktorý si vysnívala, bledne pri budúcnosti, na ktorú nikdy ani nepomyslela. 
(ZDROJ)





Celkové hodnotenie:

Selekcia je v dnešnej dobe veľmi známa kniha, ktorá vás upúta nielen nádhernou obálkou ale aj priam rozprávkovým príbehom.

Obálka: Niet čo dodať. Asi snáď pre všetkých je táto obálka nádherná a určite sa bude skvelo vynímať v knižnici nejedného knihomoľa:)

Autorkin štýl je zaujímavý. Veľmi dobre sa číta, dej rýchlo napreduje, zahŕňa dostatočné množstvo dialógov, no nevyhýba sa aj dobrému opisu prostredia, ktoré je pre takýto námet charakteristický.

America žije v svete, v ktorom sú ľudia "vyselektovaní" do určitých skupín. Ona je päťka, čo znamená, že na tom nie je až tak zle ako osmičky, ale ani tak dobre ako napr. dvojky. Päťky boli umelci a ich rozpočet bol značne obmedzený, preto , keď dostali list, v ktorom kráľovská rodina hľadá nevestu pre princa a vyzýva všetky mladé dievčatá, aby sa zapojili do Selekcie, boli veľmi šťastní. Teda, skoro všetci.
America neprekypovala šťastím, pretože sa o princa vôbec nezaujímala a taktiež preto, že ona už svoju lásku mala. Tým šťastným bol mladík Aspen. Bol šestka, čo znamenalo, že sa musia stretávať len v noci v domčeku na strome, pretože päťka by značne klesla v očiach všetkých, ak by sa zaplietla s nižším číslom, ako je ona sama.
Americu predstava vydaja za princa vôbec neláka, no po nečakanom zvrate udalostí, sa do hry zapojí. Dostane sa medzi 35 najlepších a vydá sa do paláca, kde ju čaká život plní prekvapení, nástrah a intríg. Pomaly zisťuje, že život v paláci nie je vôbec ľahký , no aj to , že princ Maxon nie je zase až taký zlý.

Podľahne America princovmu čaru a dostane sa do užšieho výberu, alebo sa jednoducho vzdá a vráti sa domov?

Môj názor?
Selekcia bola/ je určite knihou, ktorá neminula pozornosť snáď žiadneho knihomoľa, takže som si ju, pochopiteľne, všimla aj ja. No ako to už u mňa býva, všetky novinky sa ku mne dostanú s pár mesačným oneskoreným, preto som sa do jej čítania pustila až teraz. 

Nemôžem klamať, a preto vám hneď na začiatku poviem, že od knihy som mala nemalé očakávania, pretože strhla a uchvátila tisícky čitateľov či už obálkou alebo netradičným námetom. 
Ja som občas typ, ktorý si dokáže prečítať knihu len kvôli peknej obálke, no občas to oľutujem. Táto kniha ma však zaujala aj príbehom, pretože som si pri čítaní anotácie spomenula na show , v ktorej vystupoval Honza Novotný a tiež si podobne ako princ Maxon hľadal svoju nevestu ( možno si niekto z vás spomenie  na jeho legendárnu vetu : "Přijmeš moji růži??" :D ).

Zo začiatku som sa do knihy akosi nevedela začítať. Nemôžem povedať, že mi nesadol autorkin štýl, no akosi to všetko na mňa išlo prirýchlo.
Americu som si spočiatku nijak zvlášť nezamilovala, no ako dej postupoval, jej odvaha a dobré srdce sa mi zapáčili. Musím však na rovinu povedať, že jej myšlienky boli občas strašne chaotické a pre mňa občas nepochopiteľné. Hlavne , čo sa týka jej postoja k Aspenovi a tak podobne.
Jej rodina vo mne taktiež nevyvolala hlbší cit, proste tam boli a hotovo. Vystupovali v príbehu príliš krátku dobu na to, aby som si k nim mohla vytvoriť nejaký hlbší cit.
Celkovo, čo sa postáv týka, autorka obracala  svoju pozornosť hlavne na Americu, čo nebolo zlé, len mi možno chýbali kapitoly z pohľadu iných postáv ( asi som si na takýto typ písania nejako zvykla :/). America prešla v knihe určitou pozitívnou zmenou, ktorú jej nemožno odoprieť a ktorá sa mi aj dosť páčila. Hlavne preto, že zmenila svoj názor na Maxona, hah :D

Čo sa prostredia týka, autorka mu podľa mňa mohla venovať aj viacej pozornosti. Ja určite nie som typ, ktorý má rád dejepis a históriu, no niekedy si to príbeh priam vyžaduje a toto bol pre mňa presne ten prípad. Potrebovala by som viac vysvetlenia, ako vlastne Illea vznikla a hlbší popis života jej obyvateľov. Bol tam jeden úsek, ktorý mi priniesol určité odpovede, ale ostalo vo mne ešte pár nevypovedaných otázok.

Ako dej pokračoval už som chápala, prečo asi kniha učarovala toľkým čitateľom. Čítala sa veľmi rýchlo a život v paláci bol dosť zaujímavý , aby udržal moju pozornosť. V knihe zopár čitateľov našlo podobnosť so sériou Hry o život, čo chápem len z polovice, pretože jedinú podobnosť vidím akurát v rozdelení obyvateľov a v moderátorovi celej show.

Ešte si celkom nie som istá, či som team Aspen alebo team Maxon, pretože je jasné, že Maxon je úžasný, dobrosrdečný a zlato-neoťukaný princ, s ktorým by bola America veľmi šťastná. No na druhej strane, Aspen je pre mňa dosť vytrvalý , i keď mi občas lezie na nervy. Ja som však zástanca puta, ktoré majú medzi sebou a o ktorom som si myslela/ myslím je dosť silné , aby ešte zamiešalo karty.

Selekcia je kniha, ktorá upúta svojím námetom a učaruje mnohým nie-veľmi-náročným čitateľom. Nerieši žiadny globálny problém, je to jednoducho oddychovka, ktorá nikoho neurazí a preto, ak sa vám zapáčila obálka či anotácia, mali by ste si ju prečítať :)

Priznám sa, že hoci z tejto recenzie môže vyznieť, že kniha ma viac-menej ničím nezaujala, nie je tomu tak, pretože verím, že v pokračovaniach sa to rozbehne a úplne ma to pohltí, lebo kniha má určite potenciál :)



"Ako som sa sem, do pekla, dostala? Ešte pred mesiacom bolo v mojom živote všetko pevne určené a odrazu to je preč. Nový domov, nová kasta, nový život. To všetko pre jeden sprostý papier a jednu fotografiu. Chcelo sa mi plakať, žialiť za všetkým, čo som stratila." (str. 73)

 

"-Ako teda zvládaš miestnosť plnú plačúcich žien?- spýtala som sa.
Zatváril sa až komicky zmätene: - Ide mi z toho hlava prasknúť!- zašepkal náhlivo. -Nemám tušenie, ako to zastaviť.-
Toto bol muž, ktorý raz bude viesť našu krajinu: zrazený na kolená ženskými slzami. Bolo mi to hrozne smiešne." ( str. 139)






Zdroje obrázkov: http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/184/l184502.jpg
                        https://p.gr-assets.com/540x540/fit/hostedimages/1392622061/8585486.jpg 
                       http://images6.fanpop.com/image/photos/35700000/Fanart-of-the-selection-the-selection-series-35739450-500-750.png 
                       http://images5.fanpop.com/image/photos/30800000/book-quotes-the-selection-series-30803283-500-500.jpg
                       https://watchreadlove.files.wordpress.com/2015/01/theselection.jpg?w=590&h=277
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára