sobota 14. marca 2015

Reťazec skazy

Názov: Reťazec skazy

Autor: Fredrik T. Olsson

Vydavateľstvo: iKAR

Rok vydania: 2014

Počet strán:535

Do štokholmskej nemocnice privezú po pokuse o samovraždu päťdesiatpäťročného kryptológa Williama Sandberga. O pár hodín ho z nemocničného lôžka unesú neznámi muži, členovia tajnej organizácie. Vedec sa preberie až na zámku kdesi v Európe. Podľa záhadného spolku je totiž osud ľudstva vpísaný do nášho genetického kódu a William ho má rozlúštiť. Novinárka Christina odmieta akceptovať zmiznutie svojho exmanžela. Švédska polícia neverí, že ide o viac než len bežný únos osoby. Christina preto rozbehne pátranie na vlastnú päsť. Postupne sa dostáva bližšie k pravde – a zároveň k hrôzostrašnému zisteniu. William tuší, čo má organizácia za lubom, no ukáže sa, že pravda je oveľa hrozivejšia. So svojou spoluzajatkyňou, sumerologičkou Janine, sa horúčkovito usiluje vyriešiť záhadnú správu. Čas však hrá proti nim. Reťazec skazy je medzinárodne úspešný triler, ktorý sa stal senzáciou už pred svojím vydaním. Kniha sa prekladá do dvadsiatich piatich jazykov a filmové práva už kúpila spoločnosť Warner Bros.(ZDROJ)




Celkové hodnotenie:

Po všetkých tých romantických a sci-fi knihách som tentokrát siahla po trošku inom žánri.

Obálka je podľa mňa super a dosť vystihuje námet knihy.

Autorov štýl je skvelý! Ja viem, že by som sa hneď od začiatku asi nemala rozplývať, ale práve štýl je tá vec, ktorá sa mi na knihe páčila najviac. Bol sviežy a využíval jednoduché vety, ktorých bolo síce občas možno aj priveľa, no stále boli super. Posúvali dej dopredu. Taktiež autor vynechal zbytočné opisy, aj keď pri celkovej problematike knihy sa im vyhnúť nemohol. Jeho štýl je však nepochybne napínavý.

Postáv tam bolo neúrekom. Zo začiatku som sa obávala, či ich tam nie je až priveľa, no myslím, že ich počet bol primeraný a mňa bavilo nahliadať do myslí viacerých ľudí.

Najviac sme nahliadli do hlavy hlavnej postavy, ktorou bol William S. William je kryptológ, ktorý sa pokúsil o samovraždu, no po jeho neúspešnom pokuse vziať si život, sa ocitá v nemocnici. Tam ho navštívia podivní ľudia, a tým začína veľká jazda, ktorú spočiatku nechápe ani on sám. Unesú ho a  dostane sa do tej najtajnejšej organizácie na svete , kde musí pracovať s veľmi malým množstvom informácií. Vie však, že ak si nesplní svoju úlohu, stane sa niečo zlé.

Christina, jeho bývala manželka, je zase novinárka. Už dlhšiu dobu spolu nežijú, no ešte ho stále považuje za človeka a nadobro ho neodpísala, preto sa  po ňom rozhodne pátrať. Na tejto jej ceste jej pomáha jej zamestanec Leo, ktorý v príbehu zohrá nemalú úlohu.

Janine, je ďalšia obeť únosu, ktorá sa ocitla v tejto veľkej organizácií a spolu s Williamom postupne odhaľujú tajomstvá a kúsky skladačky.

V príbehu vystupujú pohľady celkom slušného množstva postáv, akými sú hlavy tajnej organizácie, alebo jej zamestnanci a kopu iných. Všetci títo ľudia nám ponúkajú svoj pohľad na celú túto záhadu.

Podarí sa Williamovi splniť svoju úlohu? Dokáže zmeniť osud ľudstva?


Môj názor?
Reťazec skazy. Ako som už spomínala na začiatku, knihu som si prečítala hlavne preto, pretože som chcela vybočiť z románov, fantasy a takých tých klasických youngadultiek. Siahla som preto po knihe, ktorá je trošku z iného súdka, no zaujala ma svojím netypickým námetom. 

Zo začiatku čítania som sa pristihla, že kniha na mňa pôsobila ako detektívka. Príbeh začína Williamovým nevydareným pokusom o  samovraždu a jeho následným zmiznutím. Po tom, čo po ňom začala Christine pátrať, som naozaj nadobudla dojem, že to bude skôr detektívka ako triler, no po čase som sa dostávala hlbšie do deja a už to začalo pôsobiť ako sci-fi katastrofický triler. 

Samotná myšlienka, ktorá hovorí o osude ľudstva, ma fascinovala. Podľa mňa bola veľmi dobre premyslená a napísaná, vďaka čomu ma príbeh zaujal skoro od začiatku. 

Čo sa mi na knihe naozaj páčilo bol autorov štýl. Musím sa o ňom rozpísať, pretože si myslím, že práve ním ma kniha tak upútala a jemu vďačím za celkové hodnotenie. 
Autor využíva veľmi veľa jednoduchých viet, ktoré  sú krátke ale výstižné. Práve nimi sa dej stupňuje a rýchlo posúva dopredu. Opisu je v knihe naozaj minimum, čo oceňujem. 
Trochu som sa obávala, že tam bude veľa nejasností, hlavne kvôli námetu príbehu, no autor mi všetko dávkoval postupne a veľmi som sa nestrácala ( teda až pri konci som mala menšiu krízu, kedy som si musela pár strán čítať viackrát, ale myslím, že tí "logickejší" ľudia, by im porozumeli ihneď ;) ). 

Máme možnosť nazrieť do myslí viacerých postáv, čo je pre mňa zase plus, pretože to vyvoláva veľmi dobrý dojem. Ak si autor vyberie takúto tému, je podľa môjho názoru dôležité, aby neskĺzol do niečo, do čoho nemá. Chcem tým povedať, že vždy je tu možnosť nelogických alebo ťažko uveriteľných súvislostí, ktoré by mohli čitateľa zmiasť. Ak využíva autor viac postáv, musí sa na túto stránku viacej zameriavať, aby nedošlo k logickej chybe. 
Každá jedna postava priniesla svoj pohľad na problém. Ani jedna z nich sa nesnažila byť niečím , čím nie je. Páčilo sa mi, že hoci sa autor nevenoval psychike postáv do detailov, našiel si čas, aby aj jednoduchými vetami vykreslil zaujímavé charaktery postáv, ktorým som držala palce. 

Čím som sa v deji posúvala dopredu, tým sa napätie stupňovalo. Naozaj som dej žrala, pretože takéto katastrofické veci, mám veľmi rada. Pri konci sa mi zdalo, že dej autor zbytočne naťahuje, pár strán by som asi vynechala, no neberiem mu to za zlé, lebo to naťahovanie stálo za to. 

Koniec nebol podľa mojich očakávaní, ale to je len dobre! Kniha sa nezmenila na romantiku či zbytočnú drámu, ale zachovala si svoj status veľmi dobre napísaného trileru. 

Reťazec skazy odporúčam všetkým, ktorí si radi prečítajú jeden dobre napísaný triler s poriadnou dávkou napätia. :)

"Oni nehavarovali.
Aspoň nie tak, ako o tom Leo počul niekoho hovoriť.
Narazili do nich, ale nie auto ani nákladiak, narazil do nich strom, doslova a do písmena, strom spredu, a Leova prvá myšlienka po tom, čo sa mu nakoniec auto podarilo zastaviť, patrila tomu, že sa to mohlo stať iba jemu a žiadna poisťovňa na svete mu neuverí, ak sa to tam pokúsi porozprávať." (str. 260)

 

" Človek neprestane byť pedantný, keď sa všetko okolo neho rúca. Naopak. " (str. 34)



Zdroje obrázkov:http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/179/l179811.jpg
                        http://media.bonnierforlagen.se/forfattarfotonstandard/b/39754b.jpg 
                        http://27.media.tumblr.com/tumblr_lz3elmf5CD1ro69k0o1_500.jpg 
                        https://41.media.tumblr.com/784e095d35e3c3d083021e33f64d53f7/tumblr_nf1by28f3U1sypvl1o1_500.jpg 
                        http://d.gr-assets.com/books/1394568465l/20980678.jpg 

2 komentáre:

  1. Fíha, tak zaznamenala som, že tento kúsok majú v knižnici, ale nejak som tomu nevenovala pozornosť, ale po tvojej recenzii po knihe určite siahnem.. akonáhle bude voľná :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak dúfam, že sa bude páčiť, lebo nemusí sadnúť každému. Ako som už spomínala, ten štýl písania je... rozporuplný : jednému sadne a druhému nie. Budem zvedavá, ako sa kniha páčila tebe :) :)

      Odstrániť