streda 31. decembra 2014

Marťan

Názov: Marťan

Autor: Andy Weir

Vydavateľstvo: IKAR

Rok vydania: 2014

Počet strán: 408

 

Bol jedným z prvých na Marse. Bude prvým, kto na ňom zomrie. Pred šiestimi dňami sa astronaut Mark Watney stal jedným z prvých ľudí, ktorí pristáli na Marse. Dnes nepochybuje, že bude prvý, kto na ňom aj zomrie. Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy „ľudský faktor“ so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr. Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka svojej vynaliezavosti, technickým schopnostiam a zarytému odhodlaniu vytrvalo bojuje s jednou neprekonateľnou prekážkou po druhej. Vystačí mu silná vôľa a hlboké znalosti na to, aby prekonal neprekonateľné?(ZDROJ)

 

 

  Celkové hodnotenie: 

O Marťanovi som počula len nedávno a hneď ma zaujal. Mám rada príbehy, ktoré nejako súvisia s vesmírom, takže mi bolo hneď jasné, že táto kniha by bola dobrá  voľba. Nevedela som však, čo presne mám od nej čakať, lebo zase , až tak veľa kníh s témou "vesmír" som neprečítala.

Obálka je skvelá, IKAR znovu nesklamal.

Autorov štýl je sviežy, vtipný, trošku vedecký, no nie je to taká hrôza, aká by sa mohla na 1. pohľad zdať. Kapitoly nie sú extra dlhé a po 6. kapitolu sú písané z Markovho pohľadu. Od tejto kapitoly sa potom striedajú pohľady Marka a pohľady ľudí z NASA. 

Mark je zábavný botanik, ktorý sa vezie spolu so svojimi kolegami na Mars, kde majú splniť misiu Ares 3. Majú tam byť pár mesiacov, no už po pár dňoch nastane problém, ktorý spôsobí, že všetci jeho priatelia stihnú odletieť, no Mark , ktorý je zranený, to už nestihne. A tu sa začína jeho dobrodružná cesta na planéte Mars.




Môj názor?
Milí čitatelia, musím sa vám priznať, že od prvej vety som vedela, že sa mi táto kniha bude páčiť. Chcete počuť tú vetu? Ja viem, že väčšina áno ( a ak by sa našiel niekto, kto si ju nechce prečítať, tak preskočte nasledujúci čierny obdlžník ;) :D ), takže, kniha sa začína vetou.................................."Som v riti". :D
Ak ste čakali nejakú strašne dlhú vetu, ktorá by opisovala krásy Marsu alebo také niečo, ospravedlňujem sa, ale nič také tam nebolo. Bola tam práve táto veta a verte mi, že hneď som sa začala usmievať ako idiot. Po prečítaní prvej kapitoly som už tušila, že autorov štýl bude presne taký, aký milujem: trošku faktov, aby to pôsobilo inteligentne , dosť akcie, aby sme nezaspali a správna dávka humoru, aby sme si čítanie užili :)

Takže začiatok bol taký...pripadalo mi to ako zápisky Robinsona Crusoea, pretože skoro celá kniha je písaná v záznamoch, ktoré si Mark píše a dúfa, že keď zomrie, raz si ich aj niekto prečíta. Bolo tam na vás hodených veľa čísel a pojmov, s ktorými sa bežný človek nestretne, pretože na začiatku musel Mark skontrolovať všetko vybavenie , ktorým disponoval a taktiež musel prísť na to, ako dokáže prežiť na Marse 1425 dní. To je čas, kedy priletí na Mars Ares 4.
No iste chápete, že to nie je veľmi ľahká úloha a je potrebné vykonať dosť výpočtov, aby mohol človek takýto čas prežiť.  No a Mark ma nesklamal, pretože bol strašne inteligentný a v krízových situáciách si vedel zachovať chladnú hlavu. Trošku SPOILER--> Teda až na to, že pár krát vyhodil do vzduchu priestor v ktorom trávil najviac času, ale... to sa stane, ak pracujete s vodíkom a kyslíkom v jednej miestnosti ;) :D 
A sadil na Marse zemiaky! Zemiaky!

  Vedci z NASA predpokladali, že Mark je mŕtvy a takisto aj všetci jeho kolegovia, ktorí leteli z Marsu naspäť. Potom, čo sa NASA dozvedelo, že Mark žije ( super, že existujú satelitné snímky) začali jasať, no stáli pred otázkou, ako mu dokážu pomôcť?
Musím priznať, že občas bolo ich konanie trošku zúfale, ale keď zoberieme do úvahy, že celý svet sledoval príbeh človeka, ktorý sa snaží prežiť na Marse, dali sa ich rozhodnutia pochopiť.

Tie fakty a čísla zo začiatočných strán postupne mizli a Mark zažíval na Marse naozaj krušné chvíle, hlavne keď sa snažil experimentovať. Čo ma však bavilo čítať najviac, boli jeho lamentovania a inteligentné nápady, pretože autor vykreslil Marka naozaj realisticky, teda ako "obyčajného" botanika, ktorý vďaka nehode  musí ostať na Marse.

V závere sa Mark vydá na veľkú cestu a nie je isté , či ju prežije. Autor nás do poslednej chvíle držal v napätí, takže rozhodne som sa pri knihe nenudila. Vlastne som pri čítaní ani raz nezažila moment, kedy by som sa nudila alebo strácala. ( i keď tie Markove čísla o tom, koľko vody a atď. vecí potrebuje, mi občas dali zabrať :D )


Kniha je písaná pútavo a originálne. Hlavná postava má svojský zmysel pre humor, ktorým ma vedela často rozosmiať. Andy Weir jednoducho dokázal predostrieť čitateľovi skvelý príbeh o tom, ako sa raz jeden človek ocitol na Marse. Jeho schopnosť písať, vás donúti otáčať stránky a hltať každú novú informáciu, až do poslednej strany.

Knihu odporúčam ľuďom,ktorí milujú sci-fi a vesmír, ale aj ľuďom , ktorí nie sú milovníkmi týchto tém. Táto kniha určite stojí za prečítanie, lebo to nie je len príbeh presýtený informáciami a zápiskami, ale  je to príbeh o psychike človeka, ktorého osud donútil čeliť nástrahám neznámej planéty. Nebojte sa prečítať túto knihu, Marťan za to stojí ;)


"Ak zlyhá oxygenátor, zadusím sa. Ak sa pokazí recyklovanie vody, zomriem od smädu. Ak praskne stena habu, jednoducho explodujem. Ak sa nič z toho nestane, nakoniec mi dôjde jedlo a zomriem od hladu. Takže áno. Som v riti." (str. 14)



  "Je v tom iba jeden drobný háčik: Uvoľňovanie vodíka z hydrazínu je... nuž... to, na čom fungujú rakety. Je to veľmi, veľmi, veľmi veľa tepla. Je to nebezpečné. Ak to mám robiť v atmosfére s kyslíkom, rozpálený čerstvo vyslobodený vodík exploduje. Vznikne z toho celkom slušné množstvo vody, ja však budem priveľmi mŕtvy na to, aby som to vedel oceniť." (str. 36)

 

"Deň som začal s ničotným čajom. Ničotný čaj sa varí ľahko. Zohrejte si vodu a nič do nej nepridajte. Pred pár týždňami som experimentoval so zemiakovou šupou. Čím menej o tom budem hovoriť, tým lepšie." (str. 355)




Zdroj obrázkov: http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/178/l178976.jpg
                       http://timedotcom.files.wordpress.com/2014/10/mars.jpg?w=1100
                       http://i.huffpost.com/gen/1569543/thumbs/o-MARS-facebook.jpg
                       http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02445/mars_2445397b.jpg

2 komentáre:

  1. :) Ide o moju najobľúbenejšiu knihu, ktorú som v roku 2014 čítala, tak som rada, že vidím ďalšiu pozitívnu recenziu a plne s ňou súhlasím!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj pre mňa to je jedna z mojich najobľúbenejších kníh! :))) Som rada, že v tom nie som sama :)

      Odstrániť