nedeľa 19. októbra 2014

MANDĽOVNÍK

Názov: Mandľovník

Autor: Michelle Cohen Corasanti

Vydavateľstvo: IKAR

Rok vydania: 2014

Počet strán: 350

 

Malý Ichmad Hámid je výnimočný matematický talent. Žije na okupovanom palestínskom území, v chatrči pri mandľovníku. Trápi ho, že nemôže urobiť nič na záchranu priateľov a rodiny. Dedinčania tŕpnu strachom, že prídu o domov, prácu a majetok. Ich nedôstojné obydlia lemujú mínové polia a na hlavy im mieria zbrane v rukách detí. Najviac sa boja toho, že stratia jeden druhého.
Počas oslavy Ichmadových dvanástych narodenín sa strach zmení na skutočnosť. Uväznia mu otca, rodine zhabú majetok. Súrodenci sa začnú utápať v nenávisti k votrelcom. Ichmad je však iný. Odmieta sa poddať osudu a živiť nenávisť. Je odhodlaný zachrániť chudobnú, vymierajúcu rodinu.
(ZDROJ)


 Celkové hodnotenie:

Už zo zadnej strany obálky sa dozvedáme , že kniha Mandľovník je príbehom o viere v ľudskosť.
Z tejto jednej vety som však ešte nemala predstavu o čo sa v knihe jedná. Tá prišla až po prečítaní anotácie a trošku som sa jej aj zľakla.

Izraelsko-palestínsky konflikt a ja? No, nie práve vhodná kombinácia, ale povedala som si , že knihe dám šancu ( áno, aj kvôli tej obálke! :D )

Kniha je rozdelená na 4 väčšie časti , ktoré sa odohrávajú v priebehu viacerých rokov. O autorovom realistickom štýle, niet pochýb. Kričí to z každej jednej kapitoly. Autor nevyužíva ani krátke ani priveľmi dlhé opisy, nedáva si servítku pred ústa a taktiež sa nevyhýba dosť emotívnym scénam.

Ichmad je  malý génius, ktorý žije vo veľmi ťažkej situácií, pretože žije na okupovanom palestínskom území. On a celá jeho rodina žijú v chudobe a biede, čo nie sú práve podmienky na rozvoj jeho neodškriepiteľného talentu.

Jeho otec , ktorého volá baba, ho však v štúdiu veľmi podporuje a radí mu, aby šiel študovať na univerzitu. Ichmad o tom,  však nechce ani počuť, hlavne po tom, čo jeho otec skončí vo väzení a on musí uživiť celú rodinu.

Po pár rokoch sa však Ichmad na univerzitu dostane a zažíva úplne iný život , na aký bol doposiaľ zvyknutý.


Môj názor?
Na knihu som sa veľmi tešila. Obálka sa mi veľmi páčila a anotácia vyzerala dobre ( až na ten vojnový konflikt).

Čo ma veľmi prekvapilo, že hneď na začiatku proste vpadnete do deja. Žiadne zbytočné siahodlhé úvody, proste sa vhupnete do malej dedinky, v ktorej žije aj Ichmad a ľudia to tam majú veľmi ťažké. ( toto je pre čitateľa  plus, no niekedy aj mínus).

Ichmad si ma taktiež hneď od začiatku veľmi získal. Malý génius, čo dokáže vyrátať hocako dlhé príklady ma proste fascinoval ( a cítila som sa trošku neinteligentne :D ). Jeho najvýraznejšou črtou však bola obeta. Nemyslím tým, že by musel celý život žiť len v biednych pomeroch a aj tak venovať všetko rodine. ( to by bola už skoro nevídaná a možno až nadľudská obeta) Práve naopak. On si zarábal pekné peniaze, no pre seba si nenechal skoro nič, všetko venoval svojej rodine. 
V láske sa mu spočiatku veľmi nedarilo, potom zase darilo, zase nedarilo až to skončilo tak.....ako malo :)

Mojou najobľúbenejšou postavou však bol Ichmadov otec babu, ktorý ho vo všetkom podporoval, a hoci vedel, že rodina bude na tom dosť zle, ak Ichmad odíde, nahováral ho na štúdium. Ichmad svojho otca veľmi miloval a vo všetkom mu vyhovel.


Celým príbehom sa vlečie palestínsko - izraelský konflikt. Keď píšem "celým", myslím doslova celým. No, celá táto vojna je podaná čitateľovi veľmi realisticky, s dôrazom na ľudskú dôstojnosť a hodnotu človeka, preto sa v knihe stretneme aj so smrťou a utrpením.

Čítala som pár reakcií, ktoré sa v podstate zhodovali a ja s nimi v celku súhlasím. Toto dielo vás neprinúti otáčať stránky, no ani vás nebude nudiť. Príbeh vám neroztrhne srdce na malé kúsky, no nezanechá vás chladným.
Očakávala som dielo, ktoré mi prinesie príbeh o viere v ľudskosť. A presne to som dostala.
Tá dnes, zázračne nevídaná ľudská črta je v tomto príbehu opísaná naozaj krásne. Po prečítaní budete mať pocit, že aj keď sa človek ocitne v neľahkej situácií , nemusí to hneď znamenať tragédiu. Je len na nás , ako sa s tým popasujeme.

Príbeh je veľmi inšpiratívny a číta sa veľmi dobre, kniha pre mňa nebola žiadnym sklamaním, aj keď som mala na začiatku mierne obavy. Teraz však viem, že boli zbytočné a som rada, že som sa do knihy pustila.  Ak vám nevadí utrpenie, bieda a vážny konflikt, v ktorom sa nesie duch tejto knihy, rozhodne si knihu prečítajte.





"Odvaha , uvedomil som si, nie je neprítomnosť strachu, ale neprítomnosť sebectva, schopnosť postaviť niečí záujem pred vlastný." (str. 64)


"Dobré veci sa ťažko vyberajú, pri zlých niet na výber."(str. 69)


"Géniom sa narodíš, v škole sa ním nestaneš." (str. 117)


"Úspech v živote sa nemeria množstvom zlyhaní, ktoré nás postihli, ale tým, ako na ne vieme reagovať. Všetko má vždy svoju dobrú príčinu."(str. 215)





Zdroj obrázku: http://data.bux.sk/book/020/226/0202266/large-mandlovnik.jpg

4 komentáre:

  1. Pěkná recenze :)
    O téhle knížce slyším poprvé, ale vypadá zajímavě :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne! :)
      Ja som veľmi rada, že ju mám doma, bola naozaj zaujímavá :)

      Odstrániť
  2. Knihy s takýmito témami nemám veľmi rada, ale táto ma celkom zaujala a po tvojej recenzii by som si ju rada prečítala. :) Dobrá práca! :) Uvidíme, kedy sa k nej dostanem. Keď vôbec. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Generačné romány mám rada, len sa na nich ťažko píšu recenzie :D ;) Ďakujem :* Neboj, ona tu na teba počká :)

      Odstrániť