streda 24. septembra 2014

Chlapec v pásikavom pyžame

Názov: Chlapec v pásikavom pyžame

Autor: John Boyne

Vydavateľstvo: SLOVART

Rok vydania: 2007

Počet strán: 175

 

Je veľmi ťažké opísať príbeh Chlapca v pásikavom pyžame. Zvyčajne sa na obálke uvádza niekoľko informácií o knihe, ale v tomto prípade si myslíme, že by sme pokazili zážitok z čítania. Je dôležité začať bez toho, aby ste vedeli, o čom táto kniha je.
Ak sa pustíte do čítania, vyberiete sa na cestu spolu s deväťročným chlapcom Brunom. Skôr či neskôr prídete s Brunom k plotu. Ploty ako tento existujú všade na svete. Veríme, že nikdy nebudete musieť takýto plot preskočiť. 








 Celkový dojem: 
Túto knihu som si vybrala z knižnice, kvôli...vlastne ani neviem presne prečo. Upútal ma názov a anotácia na zadnej strane a taktiež som si spomenula, že som o tejto knihe počula dobré recenzie, tak som si povedala: " Prečo nie?!". ( a spravila som dobre)

Obálka je úplne jednoduchá ale páči sa mi , ako pekne sedí s názvom knihy ;)

Autorov štýl je veľmi jednoduchý, teda minimálne  v tejto knihe, v ktorej vyrozprával príbeh očami 9- ročného dieťaťa, a myslím, že sa mu to teda podarilo. Žiadne prehustené opisy, ani veci, čo by skôr zaujali dospelých ako dieťa.

Postáv tu nie je veľa. Bruno, jeho otec a mama, sestra Gretel, slúžka Mária a Brunov kamarát Šmuel. A v pozadí vystupujú aj "Fujrer" ( ním autor myslel A. Hitlera), vojaci, židia a poručík Kotler.

Bruna budete mať radi. Budete ho mať radi, pretože vás vtiahne do sveta, ktorý vidí on. To, čo vidí on a čo si o tom myslí, nie je tak celkom skutočné , ale príbeh so sebou prináša pohľad 9 - ročného chlapca na ľudí v koncentračnom tábore. Toto bolo pre mňa niečo nové, ešte som sa s takýmto pohľadom na vec nestretla a milo ma to prekvapilo. Autor sa nesnažil klásť dôraz na veci, ktoré by chalana v jeho veku nezaujali, práve naopak. Myslím, že predstavu, ktorú mal o svete za plotom Bruno, by mala väčšina detí v jeho veku.
Ako príbeh plynul, všimla som si, že nemá "úžasný" vzťah s nikým. A predsa mal dobrý vzťah skoro so všetkými....Chcem tým len povedať, že autor veľmi neriešil pocity, čo bolo očividné, veď ktorý 9 ročný chlapec rád rozpráva o svojich emóciách? No emócie tu aj tak boli.

Brunov otec, bol vysoký generál ( alebo také niečo) a dokým ho Fujrer nepoveril veľmi vážnou úlohou, žili si všetci pokojným životom v Berlíne. Bruno mak troch kamarátov Martina, Daniela a Karla, s ktorými lietal po uliciach a šmýkal sa po zábradlí ako každý normálny chlapec. No po odchode do Ašicu , Bruno stratil priateľov a začal sa nudiť, preto sa otec rozhodol zavolať mu súkromného učiteľa.
Brunov vzťah s otcom je ťažké popísať. na jednej strane bolo vidieť , že otec má Bruna rád, i keď s ním netrávil veľa času a vyžadoval od neho absolútnu poslušnosť. Na druhej strane bol voči jeho požiadavkám celkom hluchý.


Brunova matka sa zase podriaďovala vôli manžela a veľa sa teda svojim deťom nevenovala, no rada trávila čas s poručíkom Kotlerom.

Šmuel bol veľmi zaujímavá postava. Bol to žid , ktorého Bruno našiel sedieť na druhej strane plota, pri svojej dobrodružnej výprave. Kedže to bol prvý chlapec, ktorého po dlhom čase našiel rozhodol sa s ním skamarátiť. Šmuel sa mu potešil rovnako ako on jemu.
Pri ich rozhovoroch som si všimla, že nikdy neprišla na pretras téma Šmuelovej rodiny, alebo ako to v tábore chodí. Vždy sa toho nejako dotkli, ale nikdy nezašli k niečomu, čo by mohlo Brunovi naznačiť, ako to v takom tábore skutočne vyzerá.

Knihu hodnotím veľmi kladne. Prečo? Pretože mi priniesla niečo nové, napr. pohľad 9. ročného chlapca na koncentračné tábory, ktorý som spomínala vyššie. Pri čítaní som zo začiatku mala pocit, že neviem, čo mám od knihy čakať, no potom som zvedavo sledovala Brunov život a najmä jeho priateľstvo so Šmuelom. Ten vzťah bol taký nezvyčajný a zároveň aj krásny a výnimočný.
Musím sa však priznať, že som bola na strane 150 a stále som nevedela, čo príde. Autor nám nedal nijakú indíciu , teda aspoň takú , ktorú by som postrehla, no očakávala som niečo zlé, pretože to akosi viselo vo vzduchu.
Keď však prišiel koniec, to bolo teda niečo! Hovorila som si pri ňom, čo keby nespravil toto a tamto, čo ak ...!
Keď sa na to ale pozriem spätne viem, že koniec musel byť presne takýto, aby táto kniha mala zmysel. Aby vám niečo povedala. Aby vám priblížila svet v 2. sv. vojne. Aby vás prekvapilo a zároveň uistila, že v tejto dobe, by sme nechceli žiť.


Autorove ďalšie známe diela: Indiana Jones: Další dobrodružství 1 (2011) Noe na úteku (2011) Úžasná cesta Barnabyho Brocketa okolo sveta (2013) ( ZDROJ


"Otcovia majú byť vážni. A nezáleží na tom, či sú zeleninári, učitelia, kuchári, alebo velitelia. " (str. 38)

 

"Hei Hitler- vyhŕkol, čo podľa neho bol iný spôsob ako povedať : - Tak zatiaľ dovidenia, želám ti pekné popoludnie.-" (str. 50)

 

"Bruno spomalil, keď uvidel bodku, z ktorej sa stal fliačik, z ktorého sa stala machuľa, z ktorej sa stala postava, z ktorej sa vykľul chlapec." (str. 101)




Zdroj anotácie: zadná strana knihy
Zdroj obázka: http://data.bux.sk/book/033/888/0338880/large-chlapec_v_pasikavom_pyzame_broz_vazba.jpg

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára