utorok 22. júla 2014

A hory odpovedali ozvenou..alebo kniha, ktorá stojí za to ;) ♥

Názov: A hory odpovedali ozvenou

Autor: Khaled Hosseini

Vydavateľstvo: Ikar

Rok vydania: 2013

Počet strán: 407

 

 Emocionálny a nevšedný román o tom, ako milujeme, ako sa staráme jeden o druhého a ako naše životné rozhodnutia rezonujú naprieč generáciami. Dve malé polosiroty z afganskej dediny – trojročná Pari a jej veľký brat Abdulláh, majú nádherný a jedinečný vzťah. Pre desaťročného Abdulláha je jeho malá sestra to najdrahšie, čo má, a obetavo jej nahrádza mamu. Jediná životná situácia však ovplyvní nielen ich životy, ale zasiahne aj množstvo ľudí okolo nich a stane sa svedectvom morálnej zložitosti života. V multigeneračnom románe Hosseini podrobne analyzuje spôsoby, akými sa v rodinách vychováva, ale aj zraňuje, zrádza i rešpektuje, ako sa obetujeme jeden pre druhého a neraz nás zarazí konanie našich najbližších v osudných okamihoch. Román A hory odpovedali ozvenou je nádherná intímna sága vyrozprávaná v príbehoch rôznymi rozprávačmi, z ktorej dýcha autorovo hlboké a súcitné porozumenie toho, čo nás definuje ako ľudské bytosti a formuje náš život. Je to kniha do kresla, v ktorom sa spomalí čas – o šťastí v pokore, o ktorom možno ani len netušíme. Z anglického originálu And The Mountains Echoed (Riverhead Books, New York 2013) preložila Mária Galádová. (anotácia zo stránky www.bux.sk )







Celkové hodnotenie:

Tak tejto knihe budem venovať zvláštnu pozornosť, pretože si myslím, že si ju rozhodne zaslúži.
Po prečítaní anotácie som mala aký-taký prehľad o čom asi kniha bude, avšak kniha ma veľakrát prekvapila. Kúpila som si ju hlavne preto, pretože milujem knihy z indického prostredia a keďže Kábul, mesto, kde sa väčšina príbehu odohráva, je v Afganistane, čo nie je až tak ďaleko od Indie :D, kniha vo mne vzbudila záujem. Pre kúpu som sa rozhodla až vtedy, keď som si prečítala , že je to kniha o 2 súrodencoch, pretože toto je téma, ktorú mám veľmi rada a myslím, že nie je zasa až tak veľa kníh, ktoré by sa tejto téme venovali. A obálka sa mi taktiež veeeľmi páčila! ♥

Zo začiatku sa mi čítala príjemne. Všimla som si síce, že tu sú dlhšie kapitoly, avšak nebrala som to ako negatívum a neskôr som aj pochopila , prečo to tak je.
Prvá kapitola je o 2 súrodencoch a rozpráva príbeh o tom, čo sa  im stalo, avšak ostatné kapitoly už nepopisujú len ich život , ale venujú sa iným ľuďom, s ktorými však príbeh úzko súvisí.
Toto bolo pre mňa niečo nečakané a najprv som sa nevedela zorientovať a musela som sa prinútiť sústrediť, aby som pochopila, aký má momentálna kapitola súvis s predošlou.
Pri konci som však už bola v obraze až veľmi a stránky sa čítali doslova samy.

Vedela som, čo asi je multigeneračný román, ale čo to presne znamená mi objasnila až táto kniha. Celá pointa príbehu bola taká, že my ľudia si vlastne vôbec neuvedomujeme, aký dopad môže mať jedno rozhodnutie na náš život alebo dokonca na život celých generácií, ktoré prídu po nás.
"Je to kniha v ktorej sa spomalí čas..." S týmto výrokom úplne súhlasím. Kniha vás donúti zamyslieť sa nad tým, čo všetko máte a začnete si to vážiť.
U niekoľkých ľudí som čítala, že na konci plakali a teda trošku som sa im na začiatku čudovala, avšak po prečítaní vám môžem oznámiť, že mne sa chcelo plakať už niekde v strede knižky a na konci som sa už slzám ani nebránila. Boli veľmi prirodzeným zakončením knihy, ktorá vo mne vzbudila myšlienky vážiť si to, čo mám a zamyslieť sa nad tým , koľko ľudí by som mnou možno menilo.


Autorove ďalšie knihy: Majster šarkanov ( Ikar , 2008), Tisíc žiarivých sĺnk ( Ikar, 2009)



2 komentáre:

  1. Wow... vážne pekná RC. Kebyže si ešte pokračovala v opisovaní svojich pocitov, asi by som mala slzy v očiach už len z tvojej RC.
    Mňa osobne také knihy veľmi nelákajú, aj keď také konce a celkovo deje na zamyslenie sa mi páčia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vieš, ono toto nie je práve oddychové čítanie, to je pravda :) ale raz za čas si myslím aj také treba prečítať ;) a ďakujeeem ♥

      Odstrániť